Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

The Meanings of University's Autonomy in Western History as a Clue to Understand the Consequences of Universities' Differentiated Adoption of Enterprise Features

Rikap, Cecilia AlejandraIcon
Fecha de publicación: 12/2017
Editorial: Institute for Education Policy Studies
Revista: Journal for Critical Education Policy Studies
ISSN: 1740-2743
e-ISSN: 2051-0969
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Economía, Econometría; Estudios Religiosos

Resumen

We analyze the meanings of university’s autonomy throughout western history and capitalism’s recent transformations in order to suggest a taxonomy of present universities according to the type of capital enterprise they are imitating. As a first step, we distinguish three dimensions of university’s autonomy in the Medieval University and the Enlightenment University models: corporative, reason and financial autonomy. We use them to suggest that current universities are adopting capital enterprises’ features in a differentiated way, impacting differently on their autonomy. Thus, we propose a differentiated model called the Differentiated Market-University, integrated by the Single Purpose, the Technological and the Enhanced University. The Single Purpose University acts like a capital enterprise concerning mainly its teaching activity. In the Technological and the Enhanced Universities teaching is also guided by market needs. Nevertheless, they additionally face, differently, the consequences of knowledge’s direct contribution to capital’s accumulation. The Enhanced University dominates innovation circuits keeping a significant part of its innovation’s economic benefit. On the other hand, the Technological University loses those profits. We conclude our article by highlighting the continuities and ruptures between former university models and our taxonomy.
Palabras clave: Historical University Models , University'S Autonomy , Teaching And Research Comodification , Market University'S Differentiation
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 574.4Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/73354
URL: http://www.jceps.com/archives/3631
URL: http://www.jceps.com/wp-content/uploads/2018/01/15-3-9.pdf
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Rikap, Cecilia Alejandra; The Meanings of University's Autonomy in Western History as a Clue to Understand the Consequences of Universities' Differentiated Adoption of Enterprise Features; Institute for Education Policy Studies; Journal for Critical Education Policy Studies; 15; 3; 12-2017; 266-304
Compartir

Items relacionados

Mostrando titulos relacionados por título, autor y tema.

  • Artículo Cobertura Universal de Salud -CUS- vs. Derecho a la Salud. Un análisis ético y político sobre lo "universal" en salud en "tiempos de restauración conservadora"
    de Ortuzar, Maria Graciela (Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Socio-Económicas, 2018-10-01)
  • Artículo La universidad de América Latina: La ciencia y la tecnología desde las humanidades. Temas emer(conver)gentes. Capítulo regional del 7º Informe Mundial sobre Educación Superior. The Global University Network for Innovation (GUNI)
    Alvarez, Freddy; Caamaño, Carmen; Caregnato, Celia; Perrotta, Daniela Vanesa ; del Valle, Damián; Hernandez, Alicia; Torlucci, Sandra Daniela (Mercado Común del Sur. Núcleo en Estudios e Investigaciones en Educación Superior, 2020-07)
  • Artículo Bolsa familia y Asignación Universal por Hijo: La condicionalidad educativa puesta en debate
    Kendziur, María (Escuela Superior de Administración Pública, 2017-06)
Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES