Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Trógolo, Mario Alberto
dc.contributor.author
Medrano, Leonardo
dc.date.available
2020-01-09T16:59:47Z
dc.date.issued
2012-12
dc.identifier.citation
Trógolo, Mario Alberto; Medrano, Leonardo; Personality traits, difficulties in emotion regulation and academic satisfaction in a sample of argentine college students; Universidad de San Buena Aventura; International Journal of Psychological Research; 5; 2; 12-2012; 30-39
dc.identifier.issn
2011-2084
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/94142
dc.description.abstract
In recent years academic satisfaction in college students has been subject of
considerable research, analysis and theorizing among educational researchers. The
purpose of the current study was to examine the contributions of personality traits,
using the Big Five Factor Model, and difficulties in emotion regulation to predict
academic satisfaction in a sample of university students in Cordoba, Argentina.
Contrary to expectations, results of hierarchical regression analysis showed that
neither the Big Five traits nor difficulties in emotion regulation made a significantly
contribution to the prediction of academic satisfaction. However when considering the
overall profile of personality and emotion regulation, two subgroups theoretically and
empirically consistent with significant differences in academic satisfaction were
identified. Results, implications and limitations of the current study are discussed.
dc.description.abstract
En los últimos años la satisfacción académica ha sido un tema de considerable investigación debido a la incidencia de esta variable sobre el comportamiento de los estudiantes. El presente trabajo tuvo por objetivo examinar la contribución de los rasgos de personalidad y la regulación emocional en la predicción de la satisfacción académica de los estudiantes universitarios de la ciudad de Córdoba. Contrariamente a lo esperado, los resultados obtenidos mediante análisis de regresión múltiple jerárquica mostraron que ni los rasgos de personalidad ni las dimensiones de regulación emocional predijeron en forma significativa la satisfacción académica. Sin embargo, al considerar el perfil global de personalidad y de regulación emocional, los resultados revelaron dos subgrupos de estudiantes con diferentes niveles de satisfacción académica consistentes desde un punto de vista conceptual y empírico. Se discuten las implicaciones y limitaciones del estudio.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de San Buena Aventura
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Satisfacción Académica
dc.subject
Regulación Emociones
dc.subject
Personalidad
dc.subject
Universitarios
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Personality traits, difficulties in emotion regulation and academic satisfaction in a sample of argentine college students
dc.title
Personalidad, dificultades en la regulación emocional y satisfacción académica en una muestra de estudiantes universitarios argentinos
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2019-07-15T20:41:05Z
dc.journal.volume
5
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
30-39
dc.journal.pais
Colombia
dc.journal.ciudad
Medellín
dc.description.fil
Fil: Trógolo, Mario Alberto. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
dc.description.fil
Fil: Medrano, Leonardo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
dc.journal.title
International Journal of Psychological Research
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://mvint.usbmed.edu.co:8002/ojs/index.php/web/article/viewFile/572/675
Archivos asociados