Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Borgobello, Ana  
dc.contributor.author
Espinosa, Andrea Pía  
dc.contributor.author
Sartori, Mariana  
dc.date.available
2020-01-03T15:53:55Z  
dc.date.issued
2018-12  
dc.identifier.citation
Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152  
dc.identifier.issn
2027-1786  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/93390  
dc.description.abstract
Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.  
dc.description.abstract
La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Iberoamericana  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
ELECTRONIC LEARNING  
dc.subject
ONLINE COMMUNITY  
dc.subject
CODING SCHEME  
dc.subject
BLENDED LEARNING  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course  
dc.title
Seis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un año  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2019-10-21T19:55:31Z  
dc.journal.volume
11  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
139-152  
dc.journal.pais
Colombia  
dc.journal.ciudad
Bogotá  
dc.description.fil
Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina  
dc.journal.title
Revista Iberoamericana de Psicología  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/11312/pdf