Artículo
Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses. La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los
enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las
propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
Título:
Seis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un año
Fecha de publicación:
12/2018
Editorial:
Iberoamericana
Revista:
Revista Iberoamericana de Psicología
ISSN:
2027-1786
Idioma:
Inglés
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Palabras clave:
ELECTRONIC LEARNING
,
ONLINE COMMUNITY
,
CODING SCHEME
,
BLENDED LEARNING
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(IRICE)
Articulos de INST.ROSARIO DE INVEST.EN CS.DE LA EDUC. (I)
Articulos de INST.ROSARIO DE INVEST.EN CS.DE LA EDUC. (I)
Citación
Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152
Compartir