Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Molina, Maria Elena
dc.contributor.author
Carlino, Paula
dc.date.available
2019-04-22T18:38:05Z
dc.date.issued
2016-01
dc.identifier.citation
Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-22
dc.identifier.issn
0124-5481
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/74686
dc.description.abstract
During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br />
dc.description.abstract
Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Pontificia Universidad Javeriana
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Science Education
dc.subject
University
dc.subject
Practices of Written Argumentation
dc.subject
Teaching
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
dc.title
Condiciones didácticas para aprender biología escribiendo y argumentando: perspectivas de estudiantes universitarios
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2019-04-22T13:57:56Z
dc.journal.volume
17
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
19-22
dc.journal.pais
Colombia
dc.journal.ciudad
Bogotá
dc.description.fil
Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
dc.description.fil
Fil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
dc.journal.title
Journal of Science Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://chinakxjy.com/downloads/V17-2016-1/V17-2016-1-6.pdf
Archivos asociados