Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Coleoni, Enrique Andres
dc.contributor.author
Buteler, Laura Maria
dc.contributor.author
Perea, Maria Andrea
dc.date.available
2017-12-28T15:33:48Z
dc.date.issued
2014-03
dc.identifier.citation
Perea, Maria Andrea; Buteler, Laura Maria; Coleoni, Enrique Andres; Analizing high school students’ problem solving through their personal epistemologies; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 8; 1; 3-2014; 3-12
dc.identifier.issn
1870-9095
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/31790
dc.description.abstract
A case study is presented in which the epistemic aspects of three students’ productions during problem solving are analyzed. These students address a non-instructional Mechanics problem. The theoretical framework adopted is that of Cognitive Resources, which assumes that students’ cognitive activities are epistemicaly framed via the activation of epistemic resources. The analysis shows that students’ epistemic frames can account for certain characteristics of their reasonings. Furthermore,the epistemic analysis offered gives insight into how they are able to carry out a metacognitive analysis on their own reasoning. Regarding the characteristics in these students personal epistemologies, these high-school students exhibit an epistemic sophistication compared to that of more advanced university students reported in the literature.
dc.description.abstract
Se presenta un estudio de caso en elque se analizan los aspectos epistémicos de produccionesdetres estudiantes durante la resolución de problemas. Estos estudiantes abordanun problema no instruccional de Mecánica. El marco teórico adoptado es el de Recursos Cognitivos, que asume que las actividades cognitivas delos estudiantes seenmarcadas epistemológicamente a través de la activación de los recursos epistémicos. El análisis muestra que los marcos epistémicos de los estudiantes pueden dar cuenta de algunas características de sus razonamientos. Además, el análisis epistémico ofrecido da una idea de la forma en que son capaces de llevar a cabo un análisis metacognitivo sobre su propio razonamiento. En cuanto a las características de las epistemologías personalesdeestos estudiantes, estos estudiantes de secundaria muestran una sofisticación epistemológica en comparación con la de los estudiantes universitarios más avanzados en la literatura.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Latin American Physics Education Network
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Personal Epistemologies
dc.subject
Cognitive Resources
dc.subject
Metacognition
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Analizing high school students’ problem solving through their personal epistemologies
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2017-12-26T20:38:10Z
dc.journal.volume
8
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
3-12
dc.journal.pais
México
dc.description.fil
Fil: Coleoni, Enrique Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Matemática, Astronomía y Física; Argentina
dc.description.fil
Fil: Buteler, Laura Maria. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Matemática, Astronomía y Física; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola; Argentina
dc.description.fil
Fil: Perea, Maria Andrea. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Matemática, Astronomía y Física; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Física Enrique Gaviola; Argentina
dc.journal.title
Latin-American Journal of Physics Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/march14/01_LAJPE_868_Enrique_Coleoni.pdf
Archivos asociados