Artículo
A case study is presented in which the epistemic aspects of three students’ productions during problem solving are analyzed. These students address a non-instructional Mechanics problem. The theoretical framework adopted is that of Cognitive Resources, which assumes that students’ cognitive activities are epistemicaly framed via the activation of epistemic resources. The analysis shows that students’ epistemic frames can account for certain characteristics of their reasonings. Furthermore,the epistemic analysis offered gives insight into how they are able to carry out a metacognitive analysis on their own reasoning. Regarding the characteristics in these students personal epistemologies, these high-school students exhibit an epistemic sophistication compared to that of more advanced university students reported in the literature. Se presenta un estudio de caso en elque se analizan los aspectos epistémicos de produccionesdetres estudiantes durante la resolución de problemas. Estos estudiantes abordanun problema no instruccional de Mecánica. El marco teórico adoptado es el de Recursos Cognitivos, que asume que las actividades cognitivas delos estudiantes seenmarcadas epistemológicamente a través de la activación de los recursos epistémicos. El análisis muestra que los marcos epistémicos de los estudiantes pueden dar cuenta de algunas características de sus razonamientos. Además, el análisis epistémico ofrecido da una idea de la forma en que son capaces de llevar a cabo un análisis metacognitivo sobre su propio razonamiento. En cuanto a las características de las epistemologías personalesdeestos estudiantes, estos estudiantes de secundaria muestran una sofisticación epistemológica en comparación con la de los estudiantes universitarios más avanzados en la literatura.
Analizing high school students’ problem solving through their personal epistemologies
Fecha de publicación:
03/2014
Editorial:
Latin American Physics Education Network
Revista:
Latin-American Journal of Physics Education
ISSN:
1870-9095
Idioma:
Inglés
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Palabras clave:
Personal Epistemologies
,
Cognitive Resources
,
Metacognition
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(IFEG)
Articulos de INST.DE FISICA ENRIQUE GAVIOLA
Articulos de INST.DE FISICA ENRIQUE GAVIOLA
Citación
Perea, Maria Andrea; Buteler, Laura Maria; Coleoni, Enrique Andres; Analizing high school students’ problem solving through their personal epistemologies; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 8; 1; 3-2014; 3-12
Compartir