Artículo
«Tengo fe en Chile y su futuro»: trabajos de la memoria sobre fechas emblemáticas del pasado difícil de Chile en la escuela primaria
Título:
«I have faith in Chile and its future»: memory works on emblematic dates of Chile’s difficult past in primary school
Fecha de publicación:
06/2023
Editorial:
Edizioni Università di Macerata
Revista:
History of Education & Children’s Literature
ISSN:
1971-1093
e-ISSN:
1971-1131
Idioma:
Español
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
This paper analyses the memory work carried out by the school onemblematic dates of the traumatic past in Chile. A qualitative research was carried out in aschool named after an emblematic character of the national past. It describes the work ofmemory carried out by school actors on an emblematic date of the difficult past, modifyingits expression through new commemoration practices from a traumatic and painful characterto a creative and forward-looking one. The article provides evidence on the transmission ofmemories in school events as a space for the transmission of conflictive pasts in the countriesof the Southern Cone.
Palabras clave:
SCHOOL COMMEMORATIONS
,
DIFFICULT PAST
,
INTERGENERATIONAL RELATIONS
,
CHILE
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(IDIHCS)
Articulos de INST.DE INVEST.EN HUMANIDADES Y CS SOCIALES
Articulos de INST.DE INVEST.EN HUMANIDADES Y CS SOCIALES
Citación
Palma, Evelyn; Vilches, Matías; Higuera Rubio, Diego Maurici; Southwell, Myriam Monica; «Tengo fe en Chile y su futuro»: trabajos de la memoria sobre fechas emblemáticas del pasado difícil de Chile en la escuela primaria; Edizioni Università di Macerata; History of Education & Children’s Literature; XVII; 1; 6-2023; 257-276
Compartir
Items relacionados
Mostrando titulos relacionados por título, autor y tema.
-
Colacrai, Miryam Olga (Universidad Rey Juan Carlos. Centro de Estudios de Iberoamérica, 2019-12)
-
Ceppi, Natalia Paola ; Ceppi, Natalia Paola (Centro de Estudios en Relaciones Internacionales de Rosario, 2016-12)
-
Lorenzini, Maria Elena (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Ecuador, 2017-05-02)