Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Pedrazzini, Ana Mercedes
dc.contributor.author
Zinkgraf, Constanza
dc.contributor.author
Bugallo, Lucía
dc.contributor.author
D'adamo, Paola
dc.contributor.author
Lozada, Mariana
dc.date.available
2024-02-20T14:42:40Z
dc.date.issued
2023-05
dc.identifier.citation
Pedrazzini, Ana Mercedes; Zinkgraf, Constanza; Bugallo, Lucía; D'adamo, Paola; Lozada, Mariana; Humour, empathic concern and perspective-taking in children: Cartooning about social inequality; John Wiley & Sons; Children and Society; 5-2023; 1-22
dc.identifier.issn
0951-0605
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/227625
dc.description.abstract
This research is motivated by two inter-related arguments. Humour and cartooning in children are useful means to (1) address sensitive socio-political issues and (2) foster empathic concern and perspective-taking. Humorous cartoons and multimodal narratives were created by 10–13-year olds in school workshops about social inequality and social empathy. Students made cartoons related to concrete situations of economic, gender, racial and ethnic inequality. Children showed empathic concern towards the victims depicted, evidenced by representing positive empathy between characters or by denouncing a lack of empathy. This research suggests that composing humorous multimodal narratives can favour immersive experiences, perspective-taking, empathy and pro-sociality.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
John Wiley & Sons
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
CARTOON
dc.subject
CIVIC ENGAGEMENT
dc.subject
COPING HUMOUR
dc.subject
EMPATHY
dc.subject
STEREOTYPE
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Humour, empathic concern and perspective-taking in children: Cartooning about social inequality
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-02-19T10:48:26Z
dc.identifier.eissn
1099-0860
dc.journal.pagination
1-22
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.description.fil
Fil: Pedrazzini, Ana Mercedes. Universidad Nacional del Comahue. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Zinkgraf, Constanza. Universidad Nacional del Comahue; Argentina
dc.description.fil
Fil: Bugallo, Lucía. Universidad Nacional del Comahue. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
dc.description.fil
Fil: D'adamo, Paola. Universidad Nacional del Comahue. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Lozada, Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto de Investigaciones en Biodiversidad y Medioambiente. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universidad Bariloche. Instituto de Investigaciones en Biodiversidad y Medioambiente; Argentina
dc.journal.title
Children and Society
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://doi.org/10.1111/chso.12744
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1111/chso.12744
Archivos asociados