Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Nebra, Maria Julieta  
dc.contributor.author
Correa, Mariana Elsa  
dc.date.available
2023-12-27T09:52:30Z  
dc.date.issued
2023-12  
dc.identifier.citation
Nebra, Maria Julieta; Correa, Mariana Elsa; The (Un)Senses of School in the Youth Justice; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Educação e Realidade; 48; 48; 12-2023; 1-18  
dc.identifier.issn
0100-3143  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/221482  
dc.description.abstract
From a socio-anthropological, intersectional, and feminist perspective, this article analyzes the meanings that secondary schooling takes on for young males with alternative penal measures in a county of Buenos Aires, Argentina. Based on the analysis of ethnographic records, the article examines the role of the school within the architecture of needs proposed by the State for vulner-able youth in conf lict with the law. The article points out that, for the actors within the Youth Justice, the school holds a central position. However, this relevance is questioned by the young individuals themselves, who bring forth multiple meanings based on their biographies and relationships with the educational system.  
dc.description.abstract
Desde un enfoque socio-antropológico, interseccional y feminista, el artículo analiza los sentidos que adopta la escolarización secundaria para jóvenes varones con medidas penales alternativas en un municipio de Buenos Aires, Argentina. A partir del análisis de registros etnográficos, el artículo repone el lugar que ocupa la escuela en la arquitectura de necesidades propuesta por el Estado para las juventudes vulnerables en conflicto con la ley. El artículo adverte que para los actores del Sistema Penal Juvenil la escuela ocupa un lugar central. No obstante, esta relevancia es interpelada por los propios jóvenes, quienes plantean múltiples sentidos a partir de sus biografías y vínculos con el sistema educativo.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidade Federal do Rio Grande do Sul  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/  
dc.subject
YOUTH JUSTICE  
dc.subject
JUVENILE PENAL EXPERIENCE  
dc.subject
MEANINGS  
dc.subject
SCHOOL  
dc.subject.classification
Tópicos Sociales  
dc.subject.classification
Sociología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
The (Un)Senses of School in the Youth Justice  
dc.title
Los (sin)Sentidos de la Escuela en el Sistema Penal Juvenil  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-12-26T13:49:58Z  
dc.identifier.eissn
2175-6236  
dc.journal.volume
48  
dc.journal.number
48  
dc.journal.pagination
1-18  
dc.journal.pais
Brasil  
dc.description.fil
Fil: Nebra, Maria Julieta. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias Antropológicas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Correa, Mariana Elsa. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Educação e Realidade  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362023000100236&tlng=en  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236121677vs02