Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Fernandez, Cristina Beatriz  
dc.date.available
2023-07-25T15:36:03Z  
dc.date.issued
2022-12  
dc.identifier.citation
Fernandez, Cristina Beatriz; En el taller del poeta: La composición poética en el barroco; Universidad FASTA ; In Itinere; 12; 1; 12-2022; 63-74  
dc.identifier.issn
1853-5585  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/205360  
dc.description.abstract
El presente trabajo se enfoca en los mecanismos de composición poética en lapoesía del barroco, tomando como ejemplo la escritura de su más célebre exponenteamericana: Sor Juana Inés de la Cruz. Se revisan conceptos como el de imitatio, laspartes de la retórica y, sobre todo, las fuentes de la inventio. Más que por la idea deoriginalidad, las operatorias de los poetas barrocos se explican como ejercicios devirtuosismo para lograr variaciones sobre formas y temas reconocibles en la tradición.Ese virtuosismo propició una escritura sumamente compleja y, con ella, la necesidad dela crítica literaria como hermenéutica de textos profanos. // This paper focuses on the mechanisms of poetic composition in baroque poetry,taking as an example the writing of its most famous American exponent: Sor Juana Inésde la Cruz. The imitatio, the parts of the rhetoric and, above all, the sources of theinventio are reviewed. Better than due to the idea of originality, the operations of thebaroque poets are explained as exercises in virtuosity. Those exercises tend to achievevariations on recognizable forms and themes in tradition. That virtuosity led to anextremely complex writing and, with it, the need for literary criticism as thehermeneutic of secular texts.  
dc.description.abstract
This paper focuses on the mechanisms of poetic composition in baroque poetry, taking as an example the writing of its most famous American exponent: Sor Juana Inés de la Cruz. The imitatio, the parts of the rhetoric and, above all, the sources of the inventio are reviewed. Better than due to the idea of originality, the operations of the baroque poets are explained as exercises in virtuosity. Those exercises tend to achieve variations on recognizable forms and themes in tradition. That virtuosity led to an extremely complex writing and, with it, the need for literary criticism as the hermeneutic of secular texts.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad FASTA  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
BARROCO  
dc.subject
IMITACIÓN  
dc.subject
INVENTIO  
dc.subject
POESÍA  
dc.subject
RETÓRICA  
dc.subject.classification
Literaturas Específicas  
dc.subject.classification
Lengua y Literatura  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
En el taller del poeta: La composición poética en el barroco  
dc.title
In the poet's workshop: The poetic composition in the baroque  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-07-07T18:38:01Z  
dc.journal.volume
12  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
63-74  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.journal.ciudad
Mar del Plata  
dc.description.fil
Fil: Fernandez, Cristina Beatriz. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Letras. Centro de Letras Hispanoamericanas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata. Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina  
dc.journal.title
In Itinere  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistas.ufasta.edu.ar/index.php/initinere/article/view/239