Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Diuk, Beatriz Graciela  
dc.contributor.author
Ferroni, Marina Valeria  
dc.date.available
2023-04-05T12:39:46Z  
dc.date.issued
2011-07  
dc.identifier.citation
Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576  
dc.identifier.issn
0102-7972  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/192808  
dc.description.abstract
This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.  
dc.description.abstract
El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidade Federal do Rio Grande do Sul  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/  
dc.subject
LETTER KNOWLEDGE  
dc.subject
LOW-INCOME CHILDREN  
dc.subject
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty  
dc.title
Predictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobreza  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-04-04T12:08:10Z  
dc.identifier.eissn
1678-7153  
dc.journal.volume
24  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
570-576  
dc.journal.pais
Brasil  
dc.journal.ciudad
Porto Alegre  
dc.description.fil
Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Psicologia  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=en  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000300018