Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Diuk, Beatriz Graciela
dc.contributor.author
Ferroni, Marina Valeria
dc.date.available
2023-04-05T12:39:46Z
dc.date.issued
2011-07
dc.identifier.citation
Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576
dc.identifier.issn
0102-7972
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/192808
dc.description.abstract
This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.
dc.description.abstract
El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.subject
LETTER KNOWLEDGE
dc.subject
LOW-INCOME CHILDREN
dc.subject
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
dc.title
Predictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobreza
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-04-04T12:08:10Z
dc.identifier.eissn
1678-7153
dc.journal.volume
24
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
570-576
dc.journal.pais
Brasil
dc.journal.ciudad
Porto Alegre
dc.description.fil
Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina
dc.description.fil
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
dc.journal.title
Psicologia
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=en
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000300018
Archivos asociados