Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Navarro, Federico Augusto
dc.contributor.author
Lillis, Theresa
dc.contributor.author
Donahue, Tiane
dc.contributor.author
Curry, Mary Jane
dc.contributor.author
Ávila Reyes, Natalia
dc.contributor.author
Gustafsson, Magnus
dc.contributor.author
Zavala, Virginia
dc.contributor.author
Lauria, Daniela
dc.contributor.author
Lukin, Annabelle
dc.contributor.author
McKinney, Carolyn
dc.contributor.author
Feng, Haiying
dc.contributor.author
Motta Roth, Désirée
dc.date.available
2023-02-10T15:06:57Z
dc.date.issued
2022-06
dc.identifier.citation
Navarro, Federico Augusto; Lillis, Theresa; Donahue, Tiane; Curry, Mary Jane; Ávila Reyes, Natalia; et al.; Rethinking English as a lingua franca in scientific-academic contexts: A position statement; John Benjamins Publishing Company; Journal of English for Research Publication Purposes; 3; 1; 6-2022; 143-153
dc.identifier.issn
2590-0994
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/187637
dc.description.abstract
We aim to challenge assumptions made about the use of English as a “lingua franca” in scientific-academic contexts, identify the impact of such assumptions on trajectories of knowledge production and uptake, and legitimize the use of multiple languages for transnational scholarly exchange. We set out ten principles: Using English as a scientific-academic “lingua franca” does not always promote inclusion; A language positioned as a scientific-academic “lingua franca” can act as a language of domination; Positioning English as the “lingua franca” policy may discourage translations and exclude participation; Policies which position English as being the contemporary scientific-academic “lingua franca” may convey the idea that knowledge produced in English is the only knowledge that exists; The imposition of English as a presumed scientific-academic “lingua franca” is a manifestation of the unequal distribution of knowledge production and uptake; Languages/varieties function as powerful resources for knowledge making; Choosing a language for publishing or presenting is a sociolinguistic right; Choosing a language to publish or present in is a political act; Convention organizers should have the right to promote the language(s) of their choice; Convention organizers and scholars should be as creative and sensitive to including as diverse an audience as possible.
dc.description.abstract
Buscamos discutir algunos presupuestos sobre el uso del inglés como “lengua franca” en contextos científico-académicos, identificar el impacto de estos presupuestos en las trayectorias de producción y recepción de conocimientos, y legitimar el uso de múltiples lenguas para el intercambio académico transnacional. Proponemos diez principios: el uso del inglés como “lengua franca” científico-académica no siempre promueve la inclusión; una supuesta “lengua franca” científico-académica puede actuar como lengua de dominación; una política de inglés como “lengua franca” puede desalentar las traducciones y limitar la participación; las políticas que posicionan el inglés como la “lengua franca” científico-académica contemporánea pueden sugerir que el conocimiento producido en inglés es el único que existe; la imposición del inglés como presunta “lengua franca” científico-académica es una manifestación de la distribución desigual de la producción y recepción del conocimiento; las lenguas/variedades funcionan como recursos potentes para la creación de conocimiento; la elección de la lengua de publicación o presentación es un derecho sociolingüístico; la elección de la lengua de publicación o presentación es un acto político; los organizadores de congresos deberían tener el derecho de elegir qué lengua(s) fomentar; los organizadores y participantes en congresos deberían ser creativos y atentos para incluir audiencias lo más diversas posible.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
John Benjamins Publishing Company
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES
dc.subject
ACADEMIC CONFERENCES
dc.subject
SOCIOLINGUISTIC RIGHTS
dc.subject
LANGUAGE POLITICS
dc.subject.classification
Lingüística
dc.subject.classification
Lengua y Literatura
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
Rethinking English as a lingua franca in scientific-academic contexts: A position statement
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-02-08T15:31:56Z
dc.identifier.eissn
2590-1001
dc.journal.volume
3
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
143-153
dc.journal.pais
Países Bajos
dc.journal.ciudad
Amsterdam
dc.description.fil
Fil: Navarro, Federico Augusto. Universidad de O'higgins; Chile
dc.description.fil
Fil: Lillis, Theresa. The Open University (ou); Reino Unido
dc.description.fil
Fil: Donahue, Tiane. Darmouth College; Estados Unidos
dc.description.fil
Fil: Curry, Mary Jane. University Of Rochester; Estados Unidos
dc.description.fil
Fil: Ávila Reyes, Natalia. Pontificia Universidad Católica de Chile; Chile
dc.description.fil
Fil: Gustafsson, Magnus. Chalmers University of Technology; Suecia
dc.description.fil
Fil: Zavala, Virginia. Pontificia Universidad Católica de Perú; Perú
dc.description.fil
Fil: Lauria, Daniela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística; Argentina
dc.description.fil
Fil: Lukin, Annabelle. Macquarie University; Australia
dc.description.fil
Fil: McKinney, Carolyn. University of Cape Town; Sudáfrica
dc.description.fil
Fil: Feng, Haiying. University Of International Business And Economics (uibe);
dc.description.fil
Fil: Motta Roth, Désirée. Universidade Federal de Santa Maria; Brasil
dc.journal.title
Journal of English for Research Publication Purposes
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://benjamins.com/catalog/jerpp.21012.nav
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1075/jerpp.21012.nav
Archivos asociados