Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
McAlvay, Alex C.  
dc.contributor.author
Armstrong, Chelsey G.  
dc.contributor.author
Baker, Janelle  
dc.contributor.author
Elk, Linda Black  
dc.contributor.author
Bosco, Samantha  
dc.contributor.author
Hanazaki, Natalia  
dc.contributor.author
Joseph, Leigh  
dc.contributor.author
Martínez Cruz, Tania Eulalia  
dc.contributor.author
Nesbitt, Mark  
dc.contributor.author
Palmer, Meredith Alberta  
dc.contributor.author
Priprá de Almeida, Walderes Cocta  
dc.contributor.author
Anderson, Jane  
dc.contributor.author
Asfaw, Zemede  
dc.contributor.author
Borokini, Israel T.  
dc.contributor.author
Cano Contreras, Eréndira Juanita  
dc.contributor.author
Hoyte, Simon  
dc.contributor.author
Hudson, Maui  
dc.contributor.author
Ladio, Ana Haydee  
dc.contributor.author
Odonne, Guillaume  
dc.contributor.author
Peter, Sonia  
dc.contributor.author
Rashford, John  
dc.contributor.author
Wall, Jeffrey  
dc.contributor.author
Wolverton, Steve  
dc.contributor.author
Vandebroek, Ina  
dc.date.available
2023-01-31T13:01:17Z  
dc.date.issued
2021-07  
dc.identifier.citation
McAlvay, Alex C.; Armstrong, Chelsey G.; Baker, Janelle; Elk, Linda Black; Bosco, Samantha; et al.; Ethnobiology Phase VI: Decolonizing Institutions, Projects, and Scholarship; Society of Ethnobiology; Journal of Ethnobiology; 41; 2; 7-2021; 170-191  
dc.identifier.issn
0278-0771  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/186264  
dc.description.abstract
Ethnobiology, like many fields, was shaped by early Western imperial efforts to colonize people and lands around the world and extract natural resources. Those legacies and practices persist today and continue to influence the institutions ethnobiologists are a part of, how they carry out research, and their personal beliefs and actions. Various authors have previously outlined five overlapping “phases” of ethnobiology. Here, we argue that ethnobiology should move toward a sixth phase in which scholars and practitioners must actively challenge colonialism, racism, and oppressive structures embedded within their institutions, projects, and themselves. As an international group of ethnobiologists and scholars from allied fields, we identified key topics and priorities at three levels: at the institutional scale, we argue for repatriation/rematriation of biocultural heritage, accessibility of published work, and realignment of priorities to support community-driven research. At the level of projects, we emphasize the need for mutual dialogue, reciprocity, community research self-sufficiency, and research questions that support sovereignty of Indigenous Peoples and Local Communities over lands and waters. Finally, for individual scholars, we support self-reflection on language use, co-authorship, and implicit bias. We advocate for concrete actions at each of these levels to move the field further toward social justice, antiracism, and decolonization.  
dc.description.abstract
La etnobiología, como muchos otros campos, ha sido moldeada por los esfuerzos imperialistas occidentales para colonizar gente y tierras alrededor del mundo y extraer sus recursos naturales. Estos legados y prácticas aún persisten hoy en día y continúan influyendo en las instituciones donde los etnobiólogos son parte, las formas en cómo desarrollan la investigación, sus creencias personales y acciones. Varios autores han resaltado anteriormente cinco fases superpuestas de la etnobiología. En este documento, nosotros argumentamos que la etnobiología debe moverse hacia una sexta fase en la que los académicos y practicantes deben activamente confrontar el colonialismo, el racismo y las estructuras opresivas que están embebidas dentro de sus instituciones, proyectos y de ellos mismos. Como un grupo internacional de etnobiólogos y académicos de campos aliados, identificamos temas centrales y prioridades en 3 niveles: a nivel institucional, nosotros abogamos por la repatriación/rematriación del patrimonio biocultural, la accesibilidad a los trabajos publicados, y la realineación de prioridades para apoyar la investigación liderada por las comunidades. A nivel de proyectos, nosotros enfatizamos la necesidad de un diálogo mutuo, de reciprocidad, que las comunidades sean autosuficientes en cuanto a investigación. Además, que las preguntas de investigación apoyen la soberanía de los Pueblos Indígenas y las Comunidades Locales sobre sus tierras y aguas. Finalmente, en el caso de los académicos, apoyamos los procesos de reflexión interna acerca del uso del lenguaje, las coautorías y los sesgos implícitos. Nosotros abogamos por acciones concretas en cada uno de estos niveles para movilizar a la etnobiología para que sea socialmente justa, anti-racista y descolonizada.  
dc.description.abstract
A etnobiologia foi moldada, como muitas áreas de estudo, por anseios imperialistas do Ocidente para extrair recursos naturais e colonizar terras e povos ao redor do mundo. O legado destas práticas persiste até hoje e continua a influenciar as instituições que etnobiólogos fazem parte, como eles fazem suas pesquisas, e suas ações e crenças pessoais. Muitos autores já delinearam cinco fases na Etnobiologia que se sobrepõem. Aqui, nós argumentamos que a Etnobiologia deve de se mover para uma sexta fase, onde acadêmicos e praticantes deveriam desafiar ativamente as estruturas opressoras de racismo e colonialismo que são tão presentes em suas instituições e em seus próprios projetos e em si mesmos. Como um grupo internacional de etnobiólogos e acadêmicos de áreas em comum, nós identificamos tópicos essenciais em três níveis de prioridade: numa escala institucional, nós prezamos por uma repatriação/rematriação de patrimônio biocultural, acessibilidade de trabalhos publicados e um realinhamento de prioridades para auxiliar pesquisas direcionadas pelas comunidades. No nível de projetos, enfatizamos a necessidade do diálogo mútuo, reciprocidade, à auto suficiência de pesquisas comunitárias, e questões de pesquisa que apoiam Povos Indígenas e comunidades locais e sua soberania sobre suas terras e águas. Para o nível acadêmico individual, nós apoiamos a autorreflexão no uso da linguagem, co-autoria, e vieses implícitos. Nós defendemos ações concretas em cada um destes níveis para impulsionar cada vez mais o campo de estudo na direção da justiça social, anti racismo e descolonização  
dc.description.abstract
Dén pledeg jé ke te ku˜ tõ u˜n pil han ku˜, te u ve te˜ ku˜ to me˜ ag bag gó te˜ te˜ génh kan mu˜. Dén me˜ ple˜deg ge te˜ tõ vel há te˜g te ku˜, pa´i tõ to nõde˜g te óg e˜ jogze˜ te˜ ha lan lán gé ke mu˜. U˜ tõ dén to me˜ vanhlán lán gé ké mu˜ te óg e˜ vanh lá lá te˜ tõ hun ge mu˜. Tóg te˜ ki, ag ha na dén ple˜ deg ke te zé txul ku˜ vãtxika zé ke vã, ku˜ vaha u˜ tõ dén zópalag nõ óg ha vu˜ to nõde˜ ku˜ to ve˜ ke te˜ te˜ like ti, jé u˜ tõ me˜ ãggónhka óg kulégvég gé ke mu˜ te óg, vel to nõ u˜ ha tã paí nõde˜ ku˜ e˜ han dén ti zé vanhlán lán gé ke mu˜. Ag mõ gojvanh me˜ nõ óg vãtxo vagzun ku˜ zé zópalag nõde˜, u ta te˜ ag mõ like te jé je ta ag pate tég: Vel ag ha na dén u te˜ ze txul ku˜ tõ le˜l te˜ tõ ag te˜ te ku˜, zé lanhlanh ke te jé u tég like te jé ha ve ku˜ ha to dén te˜ han ge te˜ agle˜l te óg mõ. Vanhlán lálá te to me˜ óg blé ve˜ ku˜ óg ve ku˜ han ge te˜, ku˜ vel jé ta u tég ku˜ a ve ku˜ ha to un pã han ge te˜ agle˜l te óg mõ, jé ta ãggónhka te óg mõ vel tég óg ka te me˜ óg goj te blé. Vel e˜ tõ dén zópalag nõde˜ te óg mõ vãnhku te˜ ké, ag mõ ta u te˜ te lán lálá te˜, ku˜ vãnhõ blé dén han ge jé ta tég, dén jógde˜g to akleg mãka. Dén u zé aklén ku˜ to zópzlag ge jé ta tég  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Society of Ethnobiology  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
ANTIRACISM  
dc.subject
COLONIALISM  
dc.subject
ETHICS  
dc.subject
PARACHUTE SCIENCE  
dc.subject
SOCIAL JUSTICE  
dc.subject.classification
Otras Ciencias Naturales y Exactas  
dc.subject.classification
Otras Ciencias Naturales y Exactas  
dc.subject.classification
CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS  
dc.title
Ethnobiology Phase VI: Decolonizing Institutions, Projects, and Scholarship  
dc.title
Dén lálá to togtu˜ to pil: Dén ve to vãnhlán lálá dén to vãnhlá la  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-10-06T13:13:50Z  
dc.journal.volume
41  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
170-191  
dc.journal.pais
Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: McAlvay, Alex C.. New York Botanical Garden; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Armstrong, Chelsey G.. University Fraser Simon; Canadá  
dc.description.fil
Fil: Baker, Janelle. Athabasca University; Canadá  
dc.description.fil
Fil: Elk, Linda Black. United Tribes Technical College; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Bosco, Samantha. Cornell University; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Hanazaki, Natalia. Universidade Federal de Santa Catarina; Brasil  
dc.description.fil
Fil: Joseph, Leigh. University of Victoria; Canadá  
dc.description.fil
Fil: Martínez Cruz, Tania Eulalia. University of Greenwich; Reino Unido  
dc.description.fil
Fil: Nesbitt, Mark. Royal Botanic Gardens; Reino Unido  
dc.description.fil
Fil: Palmer, Meredith Alberta. Cornell University; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Priprá de Almeida, Walderes Cocta. Universidade Federal de Santa Catarina; Brasil  
dc.description.fil
Fil: Anderson, Jane. University of New York; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Asfaw, Zemede. Addis Ababa University; Etiopía  
dc.description.fil
Fil: Borokini, Israel T.. University of Nevada; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Cano Contreras, Eréndira Juanita. Universidad Nacional Autónoma de México; México  
dc.description.fil
Fil: Hoyte, Simon. Colegio Universitario de Londres; Reino Unido  
dc.description.fil
Fil: Hudson, Maui. University Of Waikato; Nueva Zelanda  
dc.description.fil
Fil: Ladio, Ana Haydee. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto de Investigaciones en Biodiversidad y Medioambiente. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universidad Bariloche. Instituto de Investigaciones en Biodiversidad y Medioambiente; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Odonne, Guillaume. Centre National de la Recherche Scientifique; Francia. Laboratoire Ecologie, Evolution, Interactions Des Systèmes Amazoniens; Francia  
dc.description.fil
Fil: Peter, Sonia. Biocultural Education And Research Programme; Barbados  
dc.description.fil
Fil: Rashford, John. College Of Charleston; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Wall, Jeffrey. University of Guelph; Canadá  
dc.description.fil
Fil: Wolverton, Steve. University of North Texas; Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Vandebroek, Ina. New York Botanical Garden; Estados Unidos  
dc.journal.title
Journal of Ethnobiology  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://bioone.org/journals/journal-of-ethnobiology/volume-41/issue-2/0278-0771-41.2.170/Ethnobiology-Phase-VI-Decolonizing-Institutions-Projects-and-Scholarship/10.2993/0278-0771-41.2.170.full  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.2993/0278-0771-41.2.170