Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Asorey, Hernán Gonzalo  
dc.contributor.author
Núñez, Luis A.  
dc.contributor.author
Sarmiento Cano, Christian Andres  
dc.date.available
2023-01-24T12:52:56Z  
dc.date.issued
2018-05  
dc.identifier.citation
Asorey, Hernán Gonzalo; Núñez, Luis A.; Sarmiento Cano, Christian Andres; Early exposure of digital natives to environments, methodologies and research techniques in university physics; Sociedade Brasileira de Física; Revista Brasileira de Ensino de Física; 40; 4; 5-2018; 1-12  
dc.identifier.issn
0102-4744  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/185382  
dc.description.abstract
Being aware of the motivation problems observed in many scientific oriented careers, we present two experiences to expose college students to environments, methodologies and discovery techniques addressing contemporary problems. This experiences are developed in two complementary contexts: an Introductory Physics course, where we motivated physics students to participate in research activities, and a multidisciplinary incubator of research oriented to advanced undergraduate students of Science and Engineering (that even produced three poster presentations in international conferences). Although these are preliminary results and require additional editions to get statistical significance, we consider they are encouraging results. On both contexts we observe an increase in the students motivation to orient their careers with emphasis on research. In this work, besides the contextualization support for these experiences, we describe six specific activities to link our students to research areas, which we believe can be replicated in similar environments in other educational institutions.  
dc.description.abstract
Conscientes de la problemática relacionada con la motivación en el estudio de las carreras científicas, presentamos dos experiencias en las cuales se expone a estudiantes universitarios a ambientes, metodologías y técnicas del descubrimiento abordando problemas contemporáneos. Estas experiencias se desarrollaron en dos contextos complementarios: un curso de Introducción a la Física, en el cual se motiva a estudiantes de Física a la participación temprana en investigación, y un semillero de investigación multidisciplinario para estudiantes avanzados de pregrado en Ciencias e Ingeniería, el cual produjo incluso contribuciones a eventos internacionales. Si bien los resultados son preliminares y requieren más ediciones para ser estadísticamente significativos, consideramos que son alentadores. En ambos entornos se observó un aumento de la motivación de los estudiantes para continuar sus carreras haciendo énfasis en la investigación. En este trabajo, además de presentar el marco contextual en el cual se soportan las experiencias, describimos seis actividades concretas para vincular a los estudiantes con los ambientes de descubrimiento, las cuales creemos pueden ser replicadas en ambientes similares de otras instituciones educativas.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Sociedade Brasileira de Física  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/  
dc.subject
ASTROPARTICLES  
dc.subject
BASIC PHYSICS COURSES  
dc.subject
COSMIC RAYS  
dc.subject
DIGITAL NATIVES AND DIGITAL IMMIGRANTS  
dc.subject
EDUCATION FOCUSSED ON RESEARCH  
dc.subject
PHYSICS EDUCATION  
dc.subject
SCIENCE EDUCATION  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Early exposure of digital natives to environments, methodologies and research techniques in university physics  
dc.title
Exposición temprana de nativos digitales en ambientes, metodologías y técnicas de investigación en la universidad  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-01-24T10:25:53Z  
dc.identifier.eissn
1806-1117  
dc.journal.volume
40  
dc.journal.number
4  
dc.journal.pagination
1-12  
dc.journal.pais
Brasil  
dc.journal.ciudad
Sao Paulo  
dc.description.fil
Fil: Asorey, Hernán Gonzalo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Comisión Nacional de Energía Atómica. Centro Atómico Bariloche; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Núñez, Luis A.. Universidad Industrial Santander; Colombia  
dc.description.fil
Fil: Sarmiento Cano, Christian Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. Instituto de Tecnología en Detección y Astropartículas. Comisión Nacional de Energía Atómica. Instituto de Tecnología en Detección y Astropartículas. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Tecnología en Detección y Astropartículas; Argentina  
dc.journal.title
Revista Brasileira de Ensino de Física  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/rbef/a/j8FYjgCkw3RdgKmWZk5Xywj/?lang=pt  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0092