Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Can academia be decolonized beyond the metaphor?

Pérez, Moira PatriciaIcon
Fecha de publicación: 04/2022
Editorial: Institute for Education Policy Studies
Revista: Journal for Critical Education Policy Studies
ISSN: 1740-2743
e-ISSN: 2051-0969
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Filosofía, Étnica y Religión

Resumen

The paper evaluates the reach and viability of the call to “decolonize academia” and assesses what can be done in academic institutions by way of decolonizing practices. By distinguishing colonialism from coloniality, it stresses the material and structural dimensions of the latter as an on-going reality, and thus argues for the impossibility of “decolonizing” the academy as we know it. From this stance, it identifies an array of expressions of coloniality in the academy and presents a critique of metaphorical and/or allegedly performative approaches to decolonization. In doing this, the paper seeks to offer philosophical instruments for a thorough, self-critical reflection and intervention on academic institutions and teaching and research practices, in the understanding that these must be but a part of broader processes of social transformation.
Palabras clave: Descolonización , Colonialidad , Academia , Instituciones
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 233.1Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/161176
URL: http://www.jceps.com/archives/12386
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Pérez, Moira Patricia; Can academia be decolonized beyond the metaphor?; Institute for Education Policy Studies; Journal for Critical Education Policy Studies; 20; 1; 4-2022; 21-40
Compartir

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES