Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • METADATOS
  • CONDICIONES DE USO
  • ARCHIVOS
  • ITEMS RELACIONADOS
  • ESTADISTICAS
 
 
Datos de investigación

Teaching Programming Improves Executive Functions, especially in Low Socioeconomic Status Preschoolers

Autores: Hermida, María Julia; Goldin, Andrea PaulaIcon ; Perez Santangelo, AgustinIcon ; Lipina, Sebastián JavierIcon ; Schapachnik, Fernando
Publicador: Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
Fecha de depósito: 02/06/2022
Fecha de creación: 14/11/2021-27/05/2022
Clasificación temática:
Otras Psicología

Resumen

Coding involves complex cognitive processing, which, in turn, relies on more basic cognitive functions. However, it is still quite unexplored whether teaching programming can also improve other cognitive processes. In this study we analyze whether teaching programming (recently incorporated into many educational curriculum worldwide) trains executive functions in preschoolers from different socioeconomic backgrounds. A cluster-randomized controlled trial was carried out in one low and one medium socioeconomic status kindergartens. Five-year-old classrooms were assigned to a study group (that received programming instruction with ScratchJr) or a control group (who worked on art exercises). Activities in both groups included tablets and were carried out by the classroom?s teachers. All children were administered a wide battery of computerized executive functions tests before and after the implementation of training or control activities; and their parents were administered a socioeconomic level survey. Teaching programming with ScratchJr increased achievements in inhibitory control, non-verbal intelligence and working memory only in the low socioeconomic status group; and improved attention scores independently of socioeconomic status. No impact was found for planning. Our results show that teaching programming, besides its intrinsic value, can also train cognitive processes crucial for success in school, especially in most vulnerable children.
Palabras clave: COGNITIVE DEVELOPMENT, COGNITIVE TRAINING, PROGRAMMING, SOCIOECONOMIC CONDITIONS
Alcance geográfico
.

Alcance geográfico

.
Identificador del recurso
URI: http://hdl.handle.net/11336/158800
Colecciones
Datos de Investigación(CEMIC-CONICET)
Datos de Investigación de CENTRO DE EDUCACION MEDICA E INVESTIGACIONES CLINICAS "NORBERTO QUIRNO"
Datos de Investigación(OCA CIUDAD UNIVERSITARIA)
Datos de Investigación de OFICINA DE COORDINACION ADMINISTRATIVA CIUDAD UNIVERSITARIA
Datos de Investigación(SEDE CENTRAL)
Datos de Investigación de SEDE CENTRAL
Citación
Hermida, María Julia; Goldin, Andrea Paula; Perez Santangelo, Agustin; Lipina, Sebastián Javier; Schapachnik, Fernando; (2022): Teaching Programming Improves Executive Functions, especially in Low Socioeconomic Status Preschoolers. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. (dataset). http://hdl.handle.net/11336/158800
Condiciones de uso
Las buenas prácticas científicas esperan que se otorgue el crédito adecuado mediante una citación. Utilice un formato de citación y aplique estas normas de reutilización.
info:eu-repo/semantics/openAccess
Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 Unported (CC BY-NC 2.5)
Compartir
Archivos del conjunto de datos
Archivo
Notas de uso
Tamaño
 
CONICET_Digital_Nro.4262e29b-c548-4325-888f-291844ab5d8c_A.csv
  Más
1.257Mb
  Descarga
 
 
Descargar todo
  Descargar solo metadatos (JSON)   Descargar solo metadatos (XML)
 
Preparando la descarga
 

Ver el registro completo

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES