Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Jiménez García, Alina  
dc.contributor.author
Perdomo Blanco, Liset  
dc.contributor.author
Díaz Laportilla, Yailén  
dc.contributor.author
Miño, María Gabriela  
dc.date.available
2022-04-22T13:47:14Z  
dc.date.issued
2021-12  
dc.identifier.citation
Jiménez García, Alina; Perdomo Blanco, Liset; Díaz Laportilla, Yailén; Miño, María Gabriela; Atención integral a escolares con trastorno por déficit de atención con hiperactividad: estudio de caso; Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; Edumecentro; 14; 12-2021; 18-36  
dc.identifier.issn
2077-2874  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/155539  
dc.description.abstract
La labor conjunta del sector educacional y de la salud en Cuba encamina sus esfuerzos hacia la prevención, y establece vínculos para mejorar la calidad de vida de las personas con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. El objetivo del presente estudio fue describir resultados parciales de una investigación realizada en el municipio Santa Clara, provincia Villa Clara, basada en la atención integral a escolares con trastorno por déficit de atención con hiperactividad, mediante la articulación de la educación primaria con instituciones de salud mental. El estudio fue realizado con un enfoque cualitativo a partir del diseño de una investigación - acción participativa, utilizando el estudio de caso como estrategia de investigación en el periodo 2014-2019, en cuatro instituciones de la educación primaria y sus respectivas áreas de salud mental.  
dc.description.abstract
Background: the joint work of the educational and health sector in Cuba directs its efforts towards prevention, and establishes links to improve the quality of life of people suffering from attention deficit hyperactivity disorder. Objective: to describe partial results of a research carried out in the Santa Clara municipality, Villa Clara province, based on comprehensive care for schoolchildren with attention deficit hyperactivity disorder, through the articulation of primary education with mental health institutions. Methods: the study was carried out with a qualitative approach based on the design of an action research and the case study was used as a research strategy in the period from 2014 to 2019 in four primary education institutions and the respective areas of mental health. Methods of the theoretical and empirical level were used, and among the techniques, the researcher's diary and the analysis of evidence. Results: the obstacles and progress of the research process itself allowed the conception of comprehensive care for schoolchildren with attention deficit hyperactivity disorder, and the materialization of its effectiveness in the evolution of schoolchildren, the preparation of families and teachers, and the exchange between educational and health institutions. Conclusions: the conception of comprehensive care for schoolchildren with attention deficit hyperactivity disorder with a multisectoral perspective from the educational and health sectors involves teachers and health specialists in individualized care to reduce the consequences of the disorder.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/  
dc.subject
INFANCIA  
dc.subject
INVESTIGACIÓN - ACCIÓN PARTICIPATIVA  
dc.subject
INTERSECTORIALIDAD  
dc.subject
CALIDAD DE VIDA  
dc.subject.classification
Ciencias Sociales Interdisciplinarias  
dc.subject.classification
Otras Ciencias Sociales  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Atención integral a escolares con trastorno por déficit de atención con hiperactividad: estudio de caso  
dc.title
Comprehensive care for schoolchildren with attention deficit hyperactivity disorder: a case study  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-01-06T14:50:07Z  
dc.journal.volume
14  
dc.journal.pagination
18-36  
dc.journal.pais
Cuba  
dc.journal.ciudad
Santa Clara  
dc.description.fil
Fil: Jiménez García, Alina. No especifíca;  
dc.description.fil
Fil: Perdomo Blanco, Liset. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas; Cuba  
dc.description.fil
Fil: Díaz Laportilla, Yailén. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.; Cuba  
dc.description.fil
Fil: Miño, María Gabriela. Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Nordeste; Argentina  
dc.journal.title
Edumecentro  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1987