Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Porto, Melina  
dc.contributor.author
Zembylas, Michalinos  
dc.date.available
2021-10-14T15:40:24Z  
dc.date.issued
2020-07  
dc.identifier.citation
Porto, Melina; Zembylas, Michalinos; Pedagogies of discomfort in foreign language education: cultivating empathy and solidarity using art and literature; Routledge; Language and Intercultural Communication; 20; 4; 7-2020; 356-374  
dc.identifier.issn
1470-8477  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/143598  
dc.description.abstract
In this article we depart from a conceptualisation of foreign language teaching as intercultural citizenship in schools and universities. We extend this conceptualisation by suggesting that foreign language teaching can and should also sensitise students about issues of human suffering and cultivate empathy, solidarity, hospitality and inclusion. In this way language education can create spaces for fostering political, ethical, and social justice responsibilities for changing socially unjust societies. We show how this suggestion was enacted in a higher education setting in Argentina with student teachers and student translators of English using pedagogies of discomfort and pedagogies of empathy and solidarity to deal with difficult issues through arts and literature.  
dc.description.abstract
Partimos de una concepción de la enseñanza en lenguas extranjeras como ciudadanía intercultural en escuelas y universidades. Expandimos el marco teórico y sugerimos que la enseñanza en lengua extranjera puede y debe sensibilizar a los estudiantes acerca de temas de sufrimiento humano y cultivar la empatía, la solidaridad, la hospitalidad y la inclusión. De este modo, la enseñanza de lenguas puede crear espacios para el desarrollo de responsabilidades políticas, éticas y de justicia social para cambiar las sociedades socialmente injustas. Mostramos cómo se implementó esta propuesta en un contexto de educación superior en Argentina con futuros profesores y traductores de inglés usando pedagogías del malestar y pedagogías de la empatía y la solidaridad para abordar contenido difícil por medio de las artes y la literatura.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Routledge  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
ARTS-BASED METHODOLOGIES  
dc.subject
EMPATHY AND SOLIDARITY  
dc.subject
INTERCULTURAL CITIZENSHIP  
dc.subject
PEDAGOGIES OF DISCOMFORT  
dc.subject
SOCIAL JUSTICE  
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Pedagogies of discomfort in foreign language education: cultivating empathy and solidarity using art and literature  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-09-06T17:58:42Z  
dc.identifier.eissn
1747-759X  
dc.journal.volume
20  
dc.journal.number
4  
dc.journal.pagination
356-374  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.description.fil
Fil: Porto, Melina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Zembylas, Michalinos. Open University of Cyprus; Chipre  
dc.journal.title
Language and Intercultural Communication  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/14708477.2020.1740244  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14708477.2020.1740244