Artículo
In this article we depart from a conceptualisation of foreign language teaching as intercultural citizenship in schools and universities. We extend this conceptualisation by suggesting that foreign language teaching can and should also sensitise students about issues of human suffering and cultivate empathy, solidarity, hospitality and inclusion. In this way language education can create spaces for fostering political, ethical, and social justice responsibilities for changing socially unjust societies. We show how this suggestion was enacted in a higher education setting in Argentina with student teachers and student translators of English using pedagogies of discomfort and pedagogies of empathy and solidarity to deal with difficult issues through arts and literature. Partimos de una concepción de la enseñanza en lenguas extranjeras como ciudadanía intercultural en escuelas y universidades. Expandimos el marco teórico y sugerimos que la enseñanza en lengua extranjera puede y debe sensibilizar a los estudiantes acerca de temas de sufrimiento humano y cultivar la empatía, la solidaridad, la hospitalidad y la inclusión. De este modo, la enseñanza de lenguas puede crear espacios para el desarrollo de responsabilidades políticas, éticas y de justicia social para cambiar las sociedades socialmente injustas. Mostramos cómo se implementó esta propuesta en un contexto de educación superior en Argentina con futuros profesores y traductores de inglés usando pedagogías del malestar y pedagogías de la empatía y la solidaridad para abordar contenido difícil por medio de las artes y la literatura.
Pedagogies of discomfort in foreign language education: cultivating empathy and solidarity using art and literature
Fecha de publicación:
07/2020
Editorial:
Routledge
Revista:
Language and Intercultural Communication
ISSN:
1470-8477
e-ISSN:
1747-759X
Idioma:
Inglés
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(IDIHCS)
Articulos de INST.DE INVEST.EN HUMANIDADES Y CS SOCIALES
Articulos de INST.DE INVEST.EN HUMANIDADES Y CS SOCIALES
Citación
Porto, Melina; Zembylas, Michalinos; Pedagogies of discomfort in foreign language education: cultivating empathy and solidarity using art and literature; Routledge; Language and Intercultural Communication; 20; 4; 7-2020; 356-374
Compartir
Altmétricas