Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
González Gadea, María Luz  
dc.contributor.author
Santamaria Garcia, Hernando  
dc.contributor.author
Aragón, Irina  
dc.contributor.author
Santamaría García, José  
dc.contributor.author
Herrera, Eduar  
dc.contributor.author
Ibañez, Agustin Mariano  
dc.contributor.author
Sigman, Mariano  
dc.date.available
2021-10-14T15:21:06Z  
dc.date.issued
2020-04  
dc.identifier.citation
González Gadea, María Luz; Santamaria Garcia, Hernando; Aragón, Irina; Santamaría García, José; Herrera, Eduar; et al.; Transgression of cooperative helping norms outweighs children's intergroup bias; Elsevier; Cognitive Development; 54; 4-2020; 1-14  
dc.identifier.issn
0885-2014  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/143589  
dc.description.abstract
Some forms of cooperative helping do not bind people from a moral perspective but ensure the functioning of social groups. Here, we have assessed how children coordinate such nonobligatory social concerns with group identity concerns. We have performed three studies (3–11-years-old; N = 393) aimed at testing children's peer preferences and resource allocation toward neutral individuals that engage in helping and hindering behaviors toward in-group and out-group peers. In Study 1, we have found that, in helping contexts, children prioritized group concerns and exhibited in-group favoritism. In hindering contexts, they privileged helping norms and did not exhibit out-group derogation. In Studies 2 and 3, we have confirmed that transgressions of cooperative helping norms outweighed intergroup bias. Our results suggest that, when cooperative helping norms conflict with group identity concerns, helping norms take priority. When these principles are coextensive and not in conflict, children give priority to group concerns.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Elsevier  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
IN-GROUP FAVORITISM  
dc.subject
MORAL DEVELOPMENT  
dc.subject
OUT-GROUP DEROGATION  
dc.subject
PREJUDICE  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Transgression of cooperative helping norms outweighs children's intergroup bias  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-09-07T19:20:16Z  
dc.journal.volume
54  
dc.journal.pagination
1-14  
dc.journal.pais
Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: González Gadea, María Luz. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Instituto de Neurología Cognitiva. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Fundación Favaloro. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Santamaria Garcia, Hernando. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Instituto de Neurología Cognitiva. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Fundación Favaloro. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt; Argentina. Pontificia Universidad Javeriana; Colombia  
dc.description.fil
Fil: Aragón, Irina. Universidad Favaloro; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Santamaría García, José. Pontificia Universidad Javeriana; Colombia  
dc.description.fil
Fil: Herrera, Eduar. Universidad Icesi ; Colombia  
dc.description.fil
Fil: Ibañez, Agustin Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Instituto de Neurología Cognitiva. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Fundación Favaloro. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt; Argentina. Universidad Adolfo Ibañez; Chile. Universidad Autónoma del Caribe; Colombia. Universidad de San Andrés; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Instituto de Neurología Cognitiva. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt | Fundación Favaloro. Instituto de Neurociencia Cognitiva y Traslacional. Fundación Ineco Rosario Sede del Incyt; Argentina  
dc.journal.title
Cognitive Development  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0885201420300320  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.100878