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dc.contributor.author
Freiberg Hoffmann, Agustín  
dc.contributor.author
Vigh, Carlos Donato  
dc.contributor.author
Fernandez Liporace, Maria Mercedes  
dc.date.available
2021-04-15T02:18:00Z  
dc.date.issued
2019-05  
dc.identifier.citation
Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-299  
dc.identifier.issn
0212-9728  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/130061  
dc.description.abstract
Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.  
dc.description.abstract
La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad de Murcia  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
ADAPTATION  
dc.subject
COLLEGE STUDENTS  
dc.subject
CONSTRUCT VALIDITY  
dc.subject
CONVERGENT VALIDITY  
dc.subject
CREATIVE PERSONALITY SCALE  
dc.subject
INTERNAL CONSISTENCY  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina  
dc.title
Escala de Personalidad Creativa. Nueva versión para estudiantes universitarios de Argentina  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-03-25T13:45:28Z  
dc.identifier.eissn
1695-2294  
dc.journal.volume
35  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
290-299  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Murcia  
dc.description.fil
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina  
dc.journal.title
Anales de Psicología  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.um.es/analesps/article/view/346131  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.6018/analesps.35.2.346131