Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Pedrazzini, Ana Mercedes  
dc.contributor.author
Bautista, Alfredo  
dc.contributor.author
Scheuer, Nora  
dc.contributor.author
Monereo Font, Carles  
dc.date.available
2021-03-03T17:59:40Z  
dc.date.issued
2014-12-15  
dc.identifier.citation
Pedrazzini, Ana Mercedes; Bautista, Alfredo; Scheuer, Nora; Monereo Font, Carles; Review by (non)peers as an opportunity for learning: a case study on the editorial process of papers by junior researchers; Taylor & Francis; Infancia y Aprendizaje; 37; 4; 15-12-2014; 851-901  
dc.identifier.issn
0210-3702  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/127318  
dc.description.abstract
We analysed the editorial process of the four articles authored by junior researchers published in the special issue The peer review process as an opportunity for learning. Our aims were to study the unfolding of the main critiques and suggestions made by reviewers in the different review rounds, as well as to explore how both authors and reviewers experienced and valued the review process. Data sources include all review reports and letters where the authors explained the changes made, and questionnaires completed by all the authors and some reviewers. The most commonly identified critiques in the reports were related to content selection and elaboration (coherence and relevance), the own author’s voice (critical positioning and caution) and attention to the reader (precision and consistency in terms and concepts, methodological clarity, writing style, legibility and formal adequacy). All four authors stated that being part of this process was rewarding and educational, highlighting the development of academic writing skills. Some reviewers emphasized the importance of reading other reviewers’ reports. We conclude by emphasizing the importance of providing junior researchers with resources that support them in communicating their research to the academic community.  
dc.description.abstract
Analizamos el proceso editorial de los cuatro artículos de investigadoras noveles del número especial La evaluación por pares como oportunidad para el aprendizaje. Nuestros objetivos eran estudiar la evolución de las principales críticas y sugerencias de los revisores en las sucesivas rondas y explorar cómo vivieron y valoraron el proceso de revisión autoras y revisores. El corpus se compone de todos los informes de evaluación y relatorios de cambio y de cuestionarios respondidos por todas las autoras y algunos revisores. Las objeciones recurrentes en los informes versaron sobre la selección y articulación del contenido (coherencia y relevancia), la voz del autor (posicionamiento crítico y cautela) y la atención al lector (precisión y consistencia terminológica y conceptual, explicitación metodológica, redacción, legibilidad y adecuación formal). Todas las autoras valoraron la experiencia como muy satisfactoria y formativa, destacando el aprendizaje de códigos de la escritura científica. Varios revisores apreciaron la oportunidad de leer los informes de otros revisores. Concluimos abriendo el debate sobre la conveniencia de proveer recursos que auxilien al investigador novel a difundir sus investigaciones en la comunidad científica.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Taylor & Francis  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
JUNIOR RESEARCHERS  
dc.subject
ACADEMIC WRITING  
dc.subject
PEER REVIEW  
dc.subject
EMPIRICAL RESEARCH PAPERS  
dc.subject
LEARNING  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.subject.classification
Otras Comunicación y Medios  
dc.subject.classification
Comunicación y Medios  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Review by (non)peers as an opportunity for learning: a case study on the editorial process of papers by junior researchers  
dc.title
La revisión por (im)pares como instancia de aprendizaje: un estudio de casos del proceso editorial de artículos de investigadoras noveles  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-02-26T19:18:22Z  
dc.identifier.eissn
1578-4126  
dc.journal.volume
37  
dc.journal.number
4  
dc.journal.pagination
851-901  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Oxford  
dc.description.fil
Fil: Pedrazzini, Ana Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Bautista, Alfredo. Nanyang Technological University; Singapur  
dc.description.fil
Fil: Scheuer, Nora. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte; Argentina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Monereo Font, Carles. Universitat Autònoma de Barcelona; España  
dc.journal.title
Infancia y Aprendizaje  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1080/02103702.2014.977531  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02103702.2014.977531