Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Lopez Ruiz, Osvaldo Javier  
dc.date.available
2015-07-13T19:40:04Z  
dc.date.issued
2013-10  
dc.identifier.citation
Lopez Ruiz, Osvaldo Javier; La "empresa" como modo de subjetivación; Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo; Confluencia; 13; 10-2013; 119-145  
dc.identifier.issn
1667-6394  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/1204  
dc.description.abstract
A partir de nuestra investigación con ejecutivos de corporaciones transnacionales en Brasil, analizamos la difusión de la forma "empresa" y argumentamos que está en formación un ethos a partir de un conjunto de valores que derivan de conceptos formulados por teorías económicas y difundidos por doctrinas de la administración. Así, nociones como "capital humano", "emprendedorismo", "innovación" pasan a orientar la conducta de las personas y el neoliberalismo se impone como racionalidad gubernamental: una lógica normativa que define en la actualidad una cierta mentalidad y estilo de vida. Proponemos pensar, desde el último Foucault, a la empresa como "modo de subjetivación". Abstract : On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the "enterprise" form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as "human capital", "entrepreneurship", "innovation" end up guiding people's conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation".  
dc.description.abstract
On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the “enterprise” form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as “human capital”, “entrepreneurship”, “innovation” end up guiding people’s conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation".  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Ethos Empresarial  
dc.subject
Modos de Subjetivación  
dc.subject
Racionalidad Neoliberal  
dc.subject
Max Weber  
dc.subject
Michel Foucault  
dc.subject.classification
Sociología  
dc.subject.classification
Sociología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
La "empresa" como modo de subjetivación  
dc.title
The «enterprise» as a way of building subjectivity  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2016-03-30 10:35:44.97925-03  
dc.journal.number
13  
dc.journal.pagination
119-145  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.journal.ciudad
Mendoza  
dc.description.fil
Fil: Lopez Ruiz, Osvaldo Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico - CONICET - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina;  
dc.journal.title
Confluencia  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://bdigital.uncu.edu.ar/5640