Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Lopez Ruiz, Osvaldo Javier
dc.date.available
2015-07-13T19:40:04Z
dc.date.issued
2013-10
dc.identifier.citation
Lopez Ruiz, Osvaldo Javier; La "empresa" como modo de subjetivación; Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo; Confluencia; 13; 10-2013; 119-145
dc.identifier.issn
1667-6394
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/1204
dc.description.abstract
A partir de nuestra investigación con ejecutivos de corporaciones transnacionales en Brasil, analizamos la difusión de la forma "empresa" y argumentamos que está en formación un ethos a partir de un conjunto de valores que derivan de conceptos formulados por teorías económicas y difundidos por doctrinas de la administración. Así, nociones como "capital humano", "emprendedorismo", "innovación" pasan a orientar la conducta de las personas y el neoliberalismo se impone como racionalidad gubernamental: una lógica normativa que define en la actualidad una cierta mentalidad y estilo de vida. Proponemos pensar, desde el último Foucault, a la empresa como "modo de subjetivación".
Abstract : On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the "enterprise" form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as "human capital", "entrepreneurship", "innovation" end up guiding people's conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation".
dc.description.abstract
On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the “enterprise” form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as “human capital”, “entrepreneurship”, “innovation” end up guiding people’s conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation".
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Ethos Empresarial
dc.subject
Modos de Subjetivación
dc.subject
Racionalidad Neoliberal
dc.subject
Max Weber
dc.subject
Michel Foucault
dc.subject.classification
Sociología
dc.subject.classification
Sociología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
La "empresa" como modo de subjetivación
dc.title
The «enterprise» as a way of building subjectivity
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2016-03-30 10:35:44.97925-03
dc.journal.number
13
dc.journal.pagination
119-145
dc.journal.pais
Argentina
dc.journal.ciudad
Mendoza
dc.description.fil
Fil: Lopez Ruiz, Osvaldo Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico - CONICET - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina;
dc.journal.title
Confluencia
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://bdigital.uncu.edu.ar/5640
Archivos asociados