Artículo
A partir de nuestra investigación con ejecutivos de corporaciones transnacionales en Brasil, analizamos la difusión de la forma "empresa" y argumentamos que está en formación un ethos a partir de un conjunto de valores que derivan de conceptos formulados por teorías económicas y difundidos por doctrinas de la administración. Así, nociones como "capital humano", "emprendedorismo", "innovación" pasan a orientar la conducta de las personas y el neoliberalismo se impone como racionalidad gubernamental: una lógica normativa que define en la actualidad una cierta mentalidad y estilo de vida. Proponemos pensar, desde el último Foucault, a la empresa como "modo de subjetivación".
Abstract : On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the "enterprise" form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as "human capital", "entrepreneurship", "innovation" end up guiding people's conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation". On the basis of our research with executives of transnational corporations in Brazil, the spread out of the “enterprise” form is analyzed. It is argued that an ethos is in formation as a product of the diffusion of a set of values by doctrines of management. Those values, nevertheless, derive from concepts formulated by economic theories. Thus, notions as “human capital”, “entrepreneurship”, “innovation” end up guiding people’s conduct and neoliberalism stands up as a governmental rationality: a normative logic that defines, nowadays, a certain mentality and lifestyle. Following the last Foucault, we propose to think the enterprise as a "mode of subjectivation".
La "empresa" como modo de subjetivación
Título:
The «enterprise» as a way of building subjectivity
Fecha de publicación:
10/2013
Editorial:
Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo
Revista:
Confluencia
ISSN:
1667-6394
Idioma:
Español
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(INCIHUSA)
Articulos de INST. DE CS. HUMANAS, SOC. Y AMBIENTALES
Articulos de INST. DE CS. HUMANAS, SOC. Y AMBIENTALES
Citación
Lopez Ruiz, Osvaldo Javier; La "empresa" como modo de subjetivación; Facultad de Ciencias Políticas y Sociales - UNCuyo; Confluencia; 13; 10-2013; 119-145
Compartir