Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Lorenzo, Maria Gabriela
dc.contributor.author
Salerno, Alejandra
dc.contributor.author
Blanco, María de Las Mercedes
dc.date.available
2020-09-09T20:59:56Z
dc.date.issued
2009-01
dc.identifier.citation
Lorenzo, Maria Gabriela; Salerno, Alejandra; Blanco, María de Las Mercedes; ¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?; Universidad Nacional Autónoma de Mexico; Educación Química; 20; 1; 1-2009; 77-82
dc.identifier.issn
0187-893X
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/113686
dc.description.abstract
A study about the effect of the teacher´s lectures on students’ possibilities for solving some exercises of organic chemistry is presented. An investigation in context to 455 freshmen students with pencil-and-paper tasks of different complexity and different requirements was performed. The experimental design included the following independent variables: Condition of answering (previous, short-time, long-time), type of question (declarative concept, relational concept, technical and strategical procedure) and chemical contents (conformational analyses, nuclear magnetic resonance). The data were analyzed qualitatively and quantitatively. The responses were classified like correct (from the chemical point of view), incorrect (incomplete, regular, wrong) and not answered. Our results demonstrate that teacher participation is irreplaceable to promote student learning. This effect is not only visible in an increase of correct answers, but on the increase of total responses. Lectures affects principally on the using of technical language, the respect of conventions of chemical notations and on procedures for solving tasks.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universidad Nacional Autónoma de Mexico
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
UNIVERSITY
dc.subject
COMMUNICATION
dc.subject
Explanation
dc.subject
Chemical language
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?
dc.title
Can students learn organic chemistry in university being present at a lecture?
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2020-09-08T14:05:24Z
dc.journal.volume
20
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
77-82
dc.journal.pais
México
dc.journal.ciudad
Mexico
dc.description.fil
Fil: Lorenzo, Maria Gabriela. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina
dc.description.fil
Fil: Salerno, Alejandra. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina
dc.description.fil
Fil: Blanco, María de Las Mercedes. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina
dc.journal.title
Educación Química
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journals.unam.mx/index.php/req/article/view/64367
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2009000100009
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30011-9
Archivos asociados