Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Lorenzo, Maria Gabriela  
dc.contributor.author
Salerno, Alejandra  
dc.contributor.author
Blanco, María de Las Mercedes  
dc.date.available
2020-09-09T20:59:56Z  
dc.date.issued
2009-01  
dc.identifier.citation
Lorenzo, Maria Gabriela; Salerno, Alejandra; Blanco, María de Las Mercedes; ¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?; Universidad Nacional Autónoma de Mexico; Educación Química; 20; 1; 1-2009; 77-82  
dc.identifier.issn
0187-893X  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/113686  
dc.description.abstract
A study about the effect of the teacher´s lectures on students’ possibilities for solving some exercises of organic chemistry is presented. An investigation in context to 455 freshmen students with pencil-and-paper tasks of different complexity and different requirements was performed. The experimental design included the following independent variables: Condition of answering (previous, short-time, long-time), type of question (declarative concept, relational concept, technical and strategical procedure) and chemical contents (conformational analyses, nuclear magnetic resonance). The data were analyzed qualitatively and quantitatively. The responses were classified like correct (from the chemical point of view), incorrect (incomplete, regular, wrong) and not answered. Our results demonstrate that teacher participation is irreplaceable to promote student learning. This effect is not only visible in an increase of correct answers, but on the increase of total responses. Lectures affects principally on the using of technical language, the respect of conventions of chemical notations and on procedures for solving tasks.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad Nacional Autónoma de Mexico  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
UNIVERSITY  
dc.subject
COMMUNICATION  
dc.subject
Explanation  
dc.subject
Chemical language  
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?  
dc.title
Can students learn organic chemistry in university being present at a lecture?  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-09-08T14:05:24Z  
dc.journal.volume
20  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
77-82  
dc.journal.pais
México  
dc.journal.ciudad
Mexico  
dc.description.fil
Fil: Lorenzo, Maria Gabriela. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Salerno, Alejandra. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Blanco, María de Las Mercedes. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Química Orgánica; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica; Argentina  
dc.journal.title
Educación Química  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journals.unam.mx/index.php/req/article/view/64367  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2009000100009  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30011-9