Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?

Título: Can students learn organic chemistry in university being present at a lecture?
Lorenzo, Maria GabrielaIcon ; Salerno, Alejandra; Blanco, María de Las Mercedes
Fecha de publicación: 01/2009
Editorial: Universidad Nacional Autónoma de Mexico
Revista: Educación Química
ISSN: 0187-893X
Idioma: Español
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias de la Educación

Resumen

A study about the effect of the teacher´s lectures on students’ possibilities for solving some exercises of organic chemistry is presented. An investigation in context to 455 freshmen students with pencil-and-paper tasks of different complexity and different requirements was performed. The experimental design included the following independent variables: Condition of answering (previous, short-time, long-time), type of question (declarative concept, relational concept, technical and strategical procedure) and chemical contents (conformational analyses, nuclear magnetic resonance). The data were analyzed qualitatively and quantitatively. The responses were classified like correct (from the chemical point of view), incorrect (incomplete, regular, wrong) and not answered. Our results demonstrate that teacher participation is irreplaceable to promote student learning. This effect is not only visible in an increase of correct answers, but on the increase of total responses. Lectures affects principally on the using of technical language, the respect of conventions of chemical notations and on procedures for solving tasks.
Palabras clave: UNIVERSITY , COMMUNICATION , Explanation , Chemical language
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 218.8Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/113686
URL: http://www.journals.unam.mx/index.php/req/article/view/64367
URL: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X20090001000
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30011-9
Colecciones
Articulos(OCA HOUSSAY)
Articulos de OFICINA DE COORDINACION ADMINISTRATIVA HOUSSAY
Citación
Lorenzo, Maria Gabriela; Salerno, Alejandra; Blanco, María de Las Mercedes; ¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva?; Universidad Nacional Autónoma de Mexico; Educación Química; 20; 1; 1-2009; 77-82
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES