Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Imhoff, Débora Soledad
dc.contributor.author
Brussino, Silvina Alejandra
dc.date.available
2020-06-30T20:44:34Z
dc.date.issued
2019-02
dc.identifier.citation
Imhoff, Débora Soledad; Brussino, Silvina Alejandra; Effect of political socialisation on children: quasi-experimental study with Argentinian children; Taylor & Francis; Infancia y Aprendizaje; 42; 1; 2-2019; 1-29
dc.identifier.issn
0210-3702
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/108548
dc.description.abstract
This study evaluates the effect that two experiences of political socialisation had on different psychosocial and psycho-political variables (social dominance orientation, right-wing authoritarianism, attitudes towards equality, socially-conscious behaviour, empathy, attitude towards unfair behaviour by authorities, sociopolitical participation) in children in the city of Córdoba (Argentina). Specifically, it analyses the effect of participation in a social organisation that promotes citizen education (study 1), and participation in the Alternative Political Socialisation Programme (APSP) (study 2) created for this research. Likewise, a comparative analysis of both experiences was performed (study 3). Children aged 10 and 11 participated in the experiences. A quasi-experimental design was used with a pre- and post-test, along with a quasi-control group. The results suggest a significant effect in the variables studied based on participation in these experiences, with differences according to the kind of programme. The study underscores the importance of designing alternative political socialisation mechanisms geared at citizen training in childhood.
dc.description.abstract
La investigación evaluó el efecto que dos experiencias de socialización política tuvieron sobre diversas variables psico-sociales y psico-políticas (orientación a la dominancia social, autoritarismo del ala de derecha, actitudes de equidad, conducta solidaria, empatía, posicionamiento ante el comportamiento injusto de la autoridad, participación socio-política) en población infantil de la ciudad de Córdoba (Argentina). Específicamente, se analizó el efecto que produce la participación en una organización social que promueve la educación ciudadana (Estudio 1), y la participación en el Programa de Socialización Política Alternativa (PSPA) (Estudio 2) creado para esta investigación. También se efectuó un análisis comparativo de ambas experiencias (Estudio 3). De las experiencias participaron niños/as de 10 y 11 años. Se utilizó un diseño cuasi-experimental con pre y post-test, y grupo cuasi-control. Los resultados sugieren un efecto significativo en las variables estudiadas a partir de la participación en estas experiencias, con marcas diferenciales en función del tipo de programa. El estudio subraya la importancia de diseñar dispositivos de socialización política alternativa orientados a la formación ciudadana en la niñez.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Taylor & Francis
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
POLITICAL SOCIALIZATION
dc.subject
EVALUATION OF IMPACT
dc.subject
CITIZEN EDUCATION
dc.subject
CHILDREN
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Effect of political socialisation on children: quasi-experimental study with Argentinian children
dc.title
Efecto de la socialización política en población infantil: estudio cuasi-experimental con niños/as argentinos/as
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2020-04-22T15:32:29Z
dc.identifier.eissn
1578-4126
dc.journal.volume
42
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
1-29
dc.journal.pais
Estados Unidos
dc.description.fil
Fil: Imhoff, Débora Soledad. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Investigaciones Psicológicas. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina
dc.description.fil
Fil: Brussino, Silvina Alejandra. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Investigaciones Psicológicas. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina
dc.journal.title
Infancia y Aprendizaje
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2018.1555203
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2018.1555203?scroll=top&needAccess=true
Archivos asociados