Artículo
This study evaluates the effect that two experiences of political socialisation had on different psychosocial and psycho-political variables (social dominance orientation, right-wing authoritarianism, attitudes towards equality, socially-conscious behaviour, empathy, attitude towards unfair behaviour by authorities, sociopolitical participation) in children in the city of Córdoba (Argentina). Specifically, it analyses the effect of participation in a social organisation that promotes citizen education (study 1), and participation in the Alternative Political Socialisation Programme (APSP) (study 2) created for this research. Likewise, a comparative analysis of both experiences was performed (study 3). Children aged 10 and 11 participated in the experiences. A quasi-experimental design was used with a pre- and post-test, along with a quasi-control group. The results suggest a significant effect in the variables studied based on participation in these experiences, with differences according to the kind of programme. The study underscores the importance of designing alternative political socialisation mechanisms geared at citizen training in childhood. La investigación evaluó el efecto que dos experiencias de socialización política tuvieron sobre diversas variables psico-sociales y psico-políticas (orientación a la dominancia social, autoritarismo del ala de derecha, actitudes de equidad, conducta solidaria, empatía, posicionamiento ante el comportamiento injusto de la autoridad, participación socio-política) en población infantil de la ciudad de Córdoba (Argentina). Específicamente, se analizó el efecto que produce la participación en una organización social que promueve la educación ciudadana (Estudio 1), y la participación en el Programa de Socialización Política Alternativa (PSPA) (Estudio 2) creado para esta investigación. También se efectuó un análisis comparativo de ambas experiencias (Estudio 3). De las experiencias participaron niños/as de 10 y 11 años. Se utilizó un diseño cuasi-experimental con pre y post-test, y grupo cuasi-control. Los resultados sugieren un efecto significativo en las variables estudiadas a partir de la participación en estas experiencias, con marcas diferenciales en función del tipo de programa. El estudio subraya la importancia de diseñar dispositivos de socialización política alternativa orientados a la formación ciudadana en la niñez.
Effect of political socialisation on children: quasi-experimental study with Argentinian children
Título:
Efecto de la socialización política en población infantil: estudio cuasi-experimental con niños/as argentinos/as
Fecha de publicación:
02/2019
Editorial:
Taylor & Francis
Revista:
Infancia y Aprendizaje
ISSN:
0210-3702
e-ISSN:
1578-4126
Idioma:
Inglés
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Palabras clave:
POLITICAL SOCIALIZATION
,
EVALUATION OF IMPACT
,
CITIZEN EDUCATION
,
CHILDREN
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos (IIPSI)
Articulos de INSTITUTO DE INVESTIGACIONES PSICOLOGICAS
Articulos de INSTITUTO DE INVESTIGACIONES PSICOLOGICAS
Citación
Imhoff, Débora Soledad; Brussino, Silvina Alejandra; Effect of political socialisation on children: quasi-experimental study with Argentinian children; Taylor & Francis; Infancia y Aprendizaje; 42; 1; 2-2019; 1-29
Compartir
Altmétricas