Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Vivaldi, Romina A.
dc.contributor.author
Salsa, Analía Marcela
dc.date.available
2017-01-04T17:20:14Z
dc.date.issued
2014-07
dc.identifier.citation
Vivaldi, Romina A.; Salsa, Analía Marcela; Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols; Routledge; Estudios de Psicología; 35; 2; 7-2014; 298-318
dc.identifier.issn
0210-9395
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/10810
dc.description.abstract
In order to examine the influence of artist’s referential intention on early understanding of drawings, two studies were conducted using a matching task. Study 1 explored whether 24-month-old children’s understanding of drawings can be facilitated when an adult draws an object while looking at it carefully (non-linguistic cues) and makes her symbolic intention more explicit to the children through verbal descriptions about her drawing actions (linguistic cues). Study 2 examines if at 30 months of age children are able to solve the task with pre-drawn drawings, without being told the artist’s intention. The results show that the convergence of non-linguistic and linguistic cues enables children to use drawings as symbols at 24 months; only six months later, children spontaneously relate the drawings and their referents. These results are discussed analysing young children’s comprehension of the relationships between drawing, referent, artist and observer.
dc.description.abstract
Para examinar la influencia de la intencionalidad referencial del dibujante en la comprensión de dibujos se realizaron dos estudios empleando una tarea de correspondencias símbolo-referente. El Estudio 1 investigó si la comprensión de dibujos puede ser facilitada a los 24 meses si el adulto enfatiza su intención referencial dibujando frente a los niños un objeto mientras lo mira detenidamente (pistas no lingüísticas) y describiendo verbalmente sus acciones gráficas (pistas lingüísticas). El Estudio 2 examinó si a los 30 meses los niños resuelven la tarea con dibujos previamente realizados, sin explicitación de la intencionalidad del dibujante. Los resultados muestran que la confluencia de pistas no lingüísticas y lingüísticas posibilita el uso de dibujos como símbolos a los 24 meses; seis meses después, los niños relacionan espontáneamente dibujo y referente. Estos resultados se discuten analizando la comprensión infantil de las relaciones entre dibujo, referente, artista y observador.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Routledge
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Drawing
dc.subject
Comprehension
dc.subject
Intention
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
dc.title
La intencionalidad referencial del dibujante: su papel en la comprensión temprana de dibujos como símbolos
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2017-01-02T18:26:58Z
dc.journal.volume
35
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
298-318
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Vivaldi, Romina A.. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
dc.description.fil
Fil: Salsa, Analía Marcela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
dc.journal.title
Estudios de Psicología
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2014.922265
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/02109395.2014.922265
Archivos asociados