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dc.contributor.author
Corach, Julián
dc.contributor.author
Colman, M.
dc.contributor.author
Sorichetti, Patricio Aníbal
dc.contributor.author
Romano, Silvia Daniela
dc.date.available
2018-10-24T20:30:36Z
dc.date.issued
2017-07-03
dc.identifier.citation
Corach, Julián; Colman, M.; Sorichetti, Patricio Aníbal; Romano, Silvia Daniela; Kinematic viscosity of soybean biodiesel and diesel fossil fuel blends: Estimation from permittivity and temperature; Elsevier; Fuel; 207; 3-7-2017; 488-492
dc.identifier.issn
0016-2361
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/63023
dc.description.abstract
Kinematic viscosity and relative permittivity were determined in blends of soybean biodiesel with diesel fossil fuel in the full range of composition at temperatures between 298 K and 318 K (±0.1 K). The kinematic viscosity as a function of temperature fits very satisfactorily to an Arrhenius dependence at all the compositions. The activation energy of this process depends linearly on blend composition. Also, at constant temperature, the kinematic viscosity increases exponentially with biodiesel content. From the analysis of the experimental data, a model is proposed to estimate the kinematic viscosity of blends of unknown composition as a function of permittivity and temperature. Interestingly, the model parameters depend only on the properties of the pure fuels. The fitting to experimental data is very satisfactory; the RMS uncertainty is lower than 0.02 mm2 s−1.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Elsevier
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.subject
Biodiesel
dc.subject
Blends
dc.subject
Dielectric Spectroscopy
dc.subject
Diesel
dc.subject
Kinematic Viscosity
dc.subject
Permittivity
dc.subject.classification
Otras Ingeniería Química
dc.subject.classification
Ingeniería Química
dc.subject.classification
INGENIERÍAS Y TECNOLOGÍAS
dc.title
Kinematic viscosity of soybean biodiesel and diesel fossil fuel blends: Estimation from permittivity and temperature
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2018-10-22T15:54:05Z
dc.journal.volume
207
dc.journal.pagination
488-492
dc.journal.pais
Países Bajos
dc.journal.ciudad
Amsterdam
dc.description.fil
Fil: Corach, Julián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Tecnologías del Hidrogeno y Energias Sostenibles. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Instituto de Tecnologías del Hidrogeno y Energias Sostenibles; Argentina
dc.description.fil
Fil: Colman, M.. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Departamento de Ingeniería Mecánica; Argentina
dc.description.fil
Fil: Sorichetti, Patricio Aníbal. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Departamento de Física; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
dc.description.fil
Fil: Romano, Silvia Daniela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Tecnologías del Hidrogeno y Energias Sostenibles. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Instituto de Tecnologías del Hidrogeno y Energias Sostenibles; Argentina
dc.journal.title
Fuel
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1016/j.fuel.2017.06.102
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236117308165
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