Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Unamuno, Virginia  
dc.contributor.author
Nussbaum, Luci  
dc.date.available
2018-07-27T17:12:00Z  
dc.date.issued
2017-01  
dc.identifier.citation
Unamuno, Virginia; Nussbaum, Luci; Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina); Fundación Infancia y Aprendizaje; Infancia y Aprendizaje; 40; 1; 1-2017; 120-157  
dc.identifier.issn
0210-3702  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/53303  
dc.description.abstract
This paper analyses the possibilities for participation and bilingual learning of Wichi children in Chaco (Argentina) in the contexts in which they are currently educated. From a theoretical and methodological approach that links language learning and participation in social and historically located events, two learning environments are discussed: (i) with two teachers (a teacher fluent only in Spanish and a bilingual assistant); and (ii) a bilingual teacher. The data analysis reveals that in type (i) environments the common participation formats, as well as the method in which the semiotic resources at stake are managed, limit the possibilities of bilingual learning in Wichi pupils. However, the more open and flexible interaction formats in type (ii) environments, as well as the activation of bilingual speaking modes, promote spontaneous and guided participation by pupils, therefore offering a greater potential for bilingual learning. Both cases reflect the place that languages and speakers hold in classrooms.  
dc.description.abstract
En este trabajo se da cuenta de las posibilidades de participación y aprendizaje bilingüe de niños y niñas wichíes (Chaco, Argentina) en los contextos donde actualmente son escolarizados. Desde una aproximación teórico-metodológica que vincula aprendizajes lingüísticos y participación en eventos social e históricamente situados, se analizan diferentes entornos de aprendizaje: (i) con dos educadores (un docente competente sólo en español y un auxiliar bilingüe) y (ii) con un docente bilingüe. El análisis de los datos revela que, en los entornos de tipo (i), los formatos de interacción prominentes así como el modo en que se gestionan los diversos recursos semióticos en juego limitan las posibilidades de aprendizajes bilingües del alumnado wichí. En cambio, en los entornos de tipo (ii), los formatos de interacción más abiertos y flexibles, así como activación de modos de habla bilingüe favorecen la participación guiada y espontánea del alumnado, y, como consecuencia, presentan una mayor potencialidad para los aprendizajes bilingües. En ambos casos, la participación y los aprendizajes se ven condicionados por el lugar que las diferentes lenguas y los diferentes hablantes ocupan en las aulas.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Fundación Infancia y Aprendizaje  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Chaco (Argentina)  
dc.subject
Intercultural Bilingual Education  
dc.subject
Learning  
dc.subject
Participation  
dc.subject
Plurilingualism  
dc.subject.classification
Estudios Generales del Lenguaje  
dc.subject.classification
Lengua y Literatura  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina)  
dc.title
Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina)  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2018-07-25T13:52:25Z  
dc.journal.volume
40  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
120-157  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Londres  
dc.description.fil
Fil: Unamuno, Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Nussbaum, Luci. Universitat Autònoma de Barcelona; España  
dc.journal.title
Infancia y Aprendizaje  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://dx.doi.org/10.1080/02103702.2016.1263452  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2016.1263452