Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Martinez Astorino, Pablo Leandro
dc.date.available
2018-07-16T18:31:57Z
dc.date.issued
2017-12
dc.identifier.citation
Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583
dc.identifier.issn
0004-6574
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/52241
dc.description.abstract
In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus
and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.
dc.description.abstract
Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Università degli Studi di Pavia
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Rómulo
dc.subject
Metamorfosis
dc.subject
Fastos
dc.subject
Historia
dc.subject.classification
Estudios Generales del Lenguaje
dc.subject.classification
Lengua y Literatura
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
dc.title
A Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of Fasti
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2018-07-11T20:20:35Z
dc.journal.volume
105
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
569-583
dc.journal.pais
Italia
dc.journal.ciudad
Pavia
dc.description.fil
Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
dc.journal.title
Athenaeum
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htm
Archivos asociados