Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Martinez Astorino, Pablo Leandro  
dc.date.available
2018-07-16T18:31:57Z  
dc.date.issued
2017-12  
dc.identifier.citation
Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583  
dc.identifier.issn
0004-6574  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/52241  
dc.description.abstract
In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.  
dc.description.abstract
Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Università degli Studi di Pavia  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Rómulo  
dc.subject
Metamorfosis  
dc.subject
Fastos  
dc.subject
Historia  
dc.subject.classification
Estudios Generales del Lenguaje  
dc.subject.classification
Lengua y Literatura  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos  
dc.title
A Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of Fasti  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2018-07-11T20:20:35Z  
dc.journal.volume
105  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
569-583  
dc.journal.pais
Italia  
dc.journal.ciudad
Pavia  
dc.description.fil
Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina  
dc.journal.title
Athenaeum  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htm