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dc.contributor.author
Soler, Marta Viviana  
dc.date.available
2016-02-29T19:48:24Z  
dc.date.issued
2014-10  
dc.identifier.citation
Soler, Marta Viviana; Scientific communication and the nature of science: An illustration of oscillations from researcher´s proximity to researcher´s distance in scientific titles and its pedagogical implications; Universidad Distrital Francisco José de Caldas; Colombian Applied Linguistics Journal; 16; 2; 10-2014; 291-302  
dc.identifier.issn
0123-4641  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/4549  
dc.description.abstract
A number of linguists have proposed that impersonality is the strategy through which scientists distance themselves from their written claims. A review of these theories shows that despite positive science has progressed under the spell of the so-called objectivity paradigm and the primacy of its method, scientific discourse shows how this paradigm has not survived for long. Based on our research on scientific titles, the purpose of this work is to reflect on the demythification of this paradigm as shown by title discoursive strategies. Furthermore, while not attempting to address linguists exclusively but scientists in general, our work is done in support of those who address the urgency to pay attention to titles, an unexplored textual territory for language philosophers and epistemologists. To this end, 1) reflections on science, particularly its communicative potential, from the point of view of the epistemology of science are provided, and 2) examples from a title database including 570 research and review paper titles written in English in the fields of biological and social sciences are analyzed as excerpts of pendulations to communicate knowledge via total agency concealment, particularly following an object-based approach, to agency textual proximity. These title oscillations not only illustrate how scientists choose to show themselves in the process of knowledge communication, but also give clues on how to explicitly teach these strategies. Though restricted to a specific example, these clues shed light on what issues regarding the communicative approach of science could be explicitly taught to effectively guide title reading and writing in science.  
dc.description.abstract
Basándonos en nuestros estudios sobre títulos científicos, este trabajo reflexiona sobre la desmitificación del paradigma de objetividad según las estrategias discursivas de los títulos científicos. Por tal razón: 1) se reflexiona sobre el quehacer científico, particularmente la comunicación, desde la perspectiva de la epistemología de la ciencia, y 2) se analizan a la luz de la perspectiva de la Gramática Sistémico Funcional ejemplos tomados de una base de datos construida con 570 títulos científicos de artículos de investigación y de revisión en inglés en áreas de ciencias biológicas y sociales. Nuestras reflexiones muestran que en la comunicación del conocimiento a través de los títulos, el científico/ comunicador elige mostrarse u ocultarse en el texto a través de distintas estrategias de discurso. Si bien nuestras reflexiones se restringen a un territorio muy pequeño de los artículos científicos, como lo es el territorio de los títulos, las oscilaciones observadas no solo ilustran esta elección sino que también determinan claves a seguir hacia una enseñanza explícita que garantice la escritura y lectura apropiadas de los títulos científicos.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad Distrital Francisco José de Caldas  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
Discurso Científico Altamente Especializado  
dc.subject
Título  
dc.subject
Scientific Communication  
dc.subject
Scientific Titles  
dc.subject
Science Rhetorics  
dc.subject.classification
Lingüística  
dc.subject.classification
Lengua y Literatura  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Scientific communication and the nature of science: An illustration of oscillations from researcher´s proximity to researcher´s distance in scientific titles and its pedagogical implications  
dc.title
La comunicación científica y la naturaleza de la ciencia: ejemplos de oscilaciones entre la proximidad y distancia textuales del investigador a través de los títulos científicos y sus implicaciones pedagógicas  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2016-03-30 10:35:44.97925-03  
dc.journal.volume
16  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
291-302  
dc.journal.pais
Colombia  
dc.description.fil
Fil: Soler, Marta Viviana. Universidad Nacional del Sur; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico CONICET Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Bioquímicas Bahía Blanca (i); Argentina  
dc.journal.title
Colombian Applied Linguistics Journal  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/ark/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.2.a10  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/ark/http://www.scielo.org.co/pdf/calj/v16n2/v16n2a11.pdf  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.2.a10