Artículo
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
Fecha de publicación:
04/2014
Editorial:
Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação
Revista:
Cadernos de Educação
ISSN:
0104-1371
e-ISSN:
2178-079X
Idioma:
Español
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.
Palabras clave:
Historia de La Educación
,
Hegemonía
,
Alfonsín
,
Alfabetización
,
Democracia
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-18
Compartir
Altmétricas