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dc.contributor.author
Lukac, Maria Liliana  
dc.date.available
2017-11-16T20:43:20Z  
dc.date.issued
2013-11  
dc.identifier.citation
Lukac, Maria Liliana; Potentia Dei: de Tomás de Aquino a Hobbes; Universidad Adolfo Ibañez. Facultad de Artes Liberales; Intus Legere Filosofía; 7; 1; 11-2013; 43-57  
dc.identifier.issn
0718-5448  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/28394  
dc.description.abstract
La intención del presente trabajo es analizar las consecuencias filosófico-teológico-políticas que la distinción entre potentia dei absoluta y potentia dei ordinata, surgida en el medioevo, generará en el pensamiento político moderno, particularmente en el de Thomas Hobbes. Se parte de la consideración del tema que hace Pedro Damián. Luego se analiza en Tomás de Aquino la noción de potencia divina, el tratamiento que el Aquinate da a la omnipotencia y, finalmente, el valor secundario que Tomás asigna a la distinctio. Se continúa con el análisis de las versiones ofrecidas por Duns Scoto y Ockham, para terminar con el estudio de la cuestión en la teología política de Thomas Hobbes, quien anula la distinctio en favor del poder absoluto.  
dc.description.abstract
The intention of the present work is to analyze the philosophical-theological-political consequences that the distinction between potentia dei absoluta and potentia dei ordinata, emerged in the Middle Ages, will create for the modern political thinking, particularly in that of Thomas Hobbes. It’s started from the consideration made by Pedro Damian. Then, the notion of divine power is analyzed in Thomas Aquinas, as well as the treatment that he gives to omnipotence and, finally, the secondary value he gives to the distinctio. It continues with the analysis of the versions offered by Duns Scotus and Ockham. It is also examined the elaboration made by Boniface VIII and Giles of Rome on divine omnipotence so it allows to explain the relationship of the papal power (plenitudo potestatis) with the ecclesiastic laws and temporal power. It concludes with the treatment of the problem in Thomas Hobbes’ political theology, in which the distinction is overruled in favor of the absolute power.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad Adolfo Ibañez. Facultad de Artes Liberales  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Potentia Absoluta  
dc.subject
Potentia Ordinata  
dc.subject
Plenitudo Potestatis  
dc.subject
Tomás de Aquino  
dc.subject
Thomas Hobbes  
dc.subject.classification
Estudios Religiosos  
dc.subject.classification
Filosofía, Ética y Religión  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Potentia Dei: de Tomás de Aquino a Hobbes  
dc.title
Potentia Dei: from Thomas Aquinas to Hobbes  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2017-11-16T17:24:10Z  
dc.journal.volume
7  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
43-57  
dc.journal.pais
Chile  
dc.journal.ciudad
Viña del Mar  
dc.description.fil
Fil: Lukac, Maria Liliana. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Intus Legere Filosofía  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://intuslegerefilosofia.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/153