Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Evento

Lexical stress awareness in native Spanish adolescent speakers

Romanelli, SofíaIcon ; Mazzina Denevi, María Emilia; Martínez, Florencia
Tipo del evento: Jornada
Nombre del evento: IV Jornadas Nacionales del Profesorado de Inglés
Fecha del evento: 02/08/2024
Institución Organizadora: Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Lenguas Modernas;
Título del Libro: Actas de Congreso de IV Jornadas Nacionales del Profesorado de Inglés
Editorial: Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades
ISBN: 978-987-811-206-0
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Lingüística

Resumen

Research has shown that prosodic awareness is related to reading fluency and comprehension in primary school children. However, fewer studies have focused on the prosodic awareness of secondary school adolescents. In particular, this pilot study explores how Spanish adolescent listeners identify lexical stress in Spanish. We hypothesize that teenagers will find some difficulties in the perception of lexical stress. Ten 1st-year female students (age range: 12-13) carried out a perceptual identification task aimed at detecting the stressed syllable in three-syllable pseudowords read by three different native Spanish speakers. Participants were required to identify the word they heard from sets of three words that were orthographically identical but contrasted in stress placement, presented in written form. Stress was placed on the first, second or third syllable of words (e. g. ‘sémapa’, ‘semapa’, ‘semapá’). The results revealed that adolescents encountered difficulties in identifying stress on the second syllable (‘semapa’). In this case, stress was mostly perceived on the first syllable (‘sémapa’), and to a lesser extent on the third one (‘semapá’). We hypothesize that the lack of an orthographic mark on words stressed on the second syllable may have led to confusion when determining the stressed syllable.
Palabras clave: LEXICAL STRESS , PERCEPTION , SPANISH , ADOLESCENTS
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 523.6Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/276713
URL: https://www.jornadasnacionalesdelprofesoradodeingles.com.ar/jornadas-anteriores
Colecciones
Eventos(INHUS)
Eventos de INSTITUTO DE HUMANIDADES Y CIENCIAS SOCIALES
Citación
Lexical stress awareness in native Spanish adolescent speakers; IV Jornadas Nacionales del Profesorado de Inglés; Mar del Plata; Argentina; 2024; 39-42
Compartir

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES