Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

From Valentino to Disney: Global Gauchos in 1920s Hollywood Cinema

Suárez, NicolásIcon
Fecha de publicación: 01/2025
Editorial: Taylor & Francis
Revista: Journal of Latin American Cultural Studies
ISSN: 1356-9325
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Estudios sobre Cine, Radio y Televisión

Resumen

Between 1921 and 1930, fourteen gaucho films were made in Hollywood. Framing these works within the dynamic interactions of the “national” and the “trans-national”, “international”, and “global” in cinema and literature, this article explores how Hollywood projected globally a repertoire of themes from criollista culture, presenting an exoticised vision of Argentine national identity as an uncorrupted version of the American myth of the Old West. The analysis principally focuses on The Four Horsemen of the Apocalypse (1921), a film adaptation of Vicente Blasco Ibáñez’s 1916 Spanish- language novel in which Rodolfo Valentino dresses as a gaucho and dances the tango, and Douglas Fairbanks as The Gaucho (1927), where an emblematic Hollywood actor plays a gaucho character. Finally, the article traces the indelible mark that these movies left in the following decades both locally and globally, insofar as their contents were reappropriated by Argentine culture, reshaping the way Argentines perceived their nation, and they predated the “Good Neighbor Policy” films of the 1930s and 1940s.
Palabras clave: Criollismo , Rodolfo Valentino , Douglas Fairbanks , Walt Disney
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 622.4Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/276073
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13569325.2024.2437393
DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13569325.2024.2437393
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Suárez, Nicolás; From Valentino to Disney: Global Gauchos in 1920s Hollywood Cinema; Taylor & Francis; Journal of Latin American Cultural Studies; 33; 4; 1-2025; 647-666
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES