Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Underrepresentation of most childhoods in the study of development. Latin American researchers’ insights on limitations, advances, and challenges

Segretin, María SoledadIcon ; Hermida, Maria JuliaIcon ; Giovannetti, FedericoIcon ; Smulski, Mariana CelesteIcon ; Nachon, Juan IgnacioIcon ; Pietto, Marcos LuisIcon ; Cremerius, Victoria; Santos, Jorge AlejandroIcon ; Lipina, Sebastián JavierIcon
Fecha de publicación: 07/2025
Editorial: SAGE Publications
Revista: Childhood-a Global Journal Of Child Research
ISSN: 0907-5682
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Ciencias Sociales Interdisciplinarias

Resumen

This manuscript discusses the underrepresentation of childhoods from Majority worldsettings -especially from Latin America- in developmental psychology research, particularlyhighlighting the biases, limitations, and advances made in Latin America in the pasttwo decades. It stresses biases in sampling, publishing, fundings, and theory that reinforceMinority perspectives. While focusing on Latin America, these challenges extend to otherMajority contexts. The authors advocate for a systemic-relational approach encompassingbiological, psychological, social, and cultural dimensions and their interdependencies, instudies that better represent the varied contexts and experiences of child developmentworldwide, to inform a relevant understanding of childhood and development.
Palabras clave: CHILD DEVELOPMENT , MAJORITY WORLD , MINORITY WORLD , BIASES , RELATIONAL DEVELOPMENT SYSTEMS
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 583.7Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/274878
URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09075682251371886
DOI: http://dx.doi.org/10.1177/09075682251371886
Colecciones
Articulos(CEMIC-CONICET)
Articulos de CENTRO DE EDUCACION MEDICA E INVESTIGACIONES CLINICAS "NORBERTO QUIRNO"
Articulos(CIS)
Articulos de CTRO.DE INVESTIGACIONES SOCIALES
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Segretin, María Soledad; Hermida, Maria Julia; Giovannetti, Federico; Smulski, Mariana Celeste; Nachon, Juan Ignacio; et al.; Underrepresentation of most childhoods in the study of development. Latin American researchers’ insights on limitations, advances, and challenges; SAGE Publications; Childhood-a Global Journal Of Child Research; 32; 4; 7-2025; 575-594
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES