Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Arán Filippetti, Vanessa
dc.contributor.author
Krumm, Gabriela Liliana
dc.date.available
2017-10-12T22:32:19Z
dc.date.issued
2013-12
dc.identifier.citation
Arán Filippetti, Vanessa; Krumm, Gabriela Liliana; Executive functions and attention in school-age children according to the behavioral profile rated by their teachers; Universidad de San Buenaventura; International Journal Of Psychological Research; 6; 2; 12-2013; 101-109
dc.identifier.issn
2011-2084
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/26551
dc.description.abstract
The present study aimed at analyzing the link between school-age children's performance in neuropsychological tests that examine the executive function (EF) and attention, and their behavioral profiles (i.e., Attention Deficit (AD) and Hyperactivity (HA), as rated by their teachers. For the assessment of EF and attentional mechanisms, different tasks were administered to a sample consisting of 124 children from 3rd to 6th grade. In addition, teachers from each grade completed a behavior rating scale for every child. Bifactorial MANCOVA was used in order to analyze the effect of both AD and HA factors, controlling for the intelligence, over the child's cognitive performance. Results demonstrated significant differences according to AD level in tasks that assess (i) selective attention, (ii) working memory, (iii) reactive cognitive flexibility (iv) verbal fluency and (v) reflexivity-impulsivity. Conversely, regarding the HA level, results showed significant differences only in terms of the number of errors made in the MFFT20. This work provides evidence on the relationship between children's behavior within the school setting and their cognitive performance.
dc.description.abstract
El objetivo del presente estudio fue analizar la correspondencia entre el desempeño en pruebas neuropsicológicas que exploran las funciones ejecutivas (FE) y atención y el perfil conductual (i.e., Déficit de Atención (DA) e Hiperactividad (HA)) valorado por docentes, en niños en edad escolar. Para esto, se administraron diferentes tareas para valorar las FE y los mecanismos atencionales a una muestra de 124 niños de 3ro. a 6to. año de escolaridad primaria. Además, los docentes de cada grado completaron una escala comportamental para cada niño. Para analizar el efecto del factor DA y del factor HA, controlando la inteligencia, sobre el desempeño cognitivo del niño se empleó MANCOVA bifactorial. Los resultados revelaron diferencias significativas, según el nivel de DA, en las tareas que valoran (i) atención selectiva, (ii) memoria de trabajo, (iii) flexibilidad cognitiva reactiva, (iv) fluidez verbal y (v) reflexividad-impulsividad. En cambio, respecto al nivel de HA, los resultados revelaron diferencias significativas sólo en cuanto al número de errores cometidos en el MFFT20. Este trabajo aporta evidencia sobre la relación entre las conductas del niño en el ámbito escolar y su rendimiento cognitivo.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de San Buenaventura
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Attention
dc.subject
Hyperactivity
dc.subject
Executive Functions
dc.subject
Child Neuropsychology
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Executive functions and attention in school-age children according to the behavioral profile rated by their teachers
dc.title
Funciones ejecutivas y atención en niños en edad escolar de acuerdo con el perfil comportamental valorado por sus docentes
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2017-06-29T13:45:09Z
dc.identifier.eissn
2011-2079
dc.journal.volume
6
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
101-109
dc.journal.pais
Colombia
dc.description.fil
Fil: Arán Filippetti, Vanessa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J.a Rimoldi; Argentina
dc.description.fil
Fil: Krumm, Gabriela Liliana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J.a Rimoldi; Argentina
dc.journal.title
International Journal Of Psychological Research
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/5vsmpk
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/690
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4548411
Archivos asociados