Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Bruno, Diana
dc.contributor.author
Sánchez Rueda, Daniel
dc.contributor.author
Lopez, Eugenia
dc.contributor.author
Pinasco, Clara
dc.contributor.author
Torralva, Teresa
dc.contributor.author
Thomson, Alfredo Ernesto
dc.contributor.author
Sierra Sanjurjo, Natalia
dc.contributor.author
Roca, María
dc.date.available
2025-05-15T10:26:39Z
dc.date.issued
2024-05
dc.identifier.citation
Bruno, Diana; Sánchez Rueda, Daniel; Lopez, Eugenia; Pinasco, Clara; Torralva, Teresa; et al.; Validity and norms for young adults for the Aggie Figures Learning Test; Taylor & Francis; Applied Neuropsychology: Adult; 8; 5-2024; 1-7
dc.identifier.issn
2327-9095
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/261614
dc.description.abstract
The Aggie Figures Learning Test (AFLT) is a visual memory assessment tool, which was constructed as an analog to the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT). Since the test holds close resemblance to the RAVLT, it is possible to make meaningful comparisons between these two tests. These comparisons are notably relevant in the assessment of material-specific memory impairments in epilepsy. However, the AFLT convergent validity has not yet been established. Objective: The purpose of the present study was to demonstrate the convergent validity of the AFLT and to provide norms for an adult population ranging from 18 to 58. Method: 140 healthy volunteers participated in the study. They ranged in age from 18 to 58 years, with 12 to 25 years of education. Subjects were assessed with a comprehensive neuropsychological battery which included the ALFT (A version) and the Rey–Osterrieth Complex Figure (ROCF). Results: Positive correlations were found between the scores of both tests for recent memory (r = 0.606, p < 0.01), delayed free recall (r = 0.534, p < 0.01) and recognition memory (r = 0.202, p < 0.05). These results demonstrate the convergent validity of the AFLT. Conclusions: The AFLT is a visual memory assessment tool with adequate psychometric properties, which allows a comprehensive evaluation of visual memory processes.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Taylor & Francis
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Cognitive assessment
dc.subject
Epilepsia
dc.subject
Memoria
dc.subject
Funcionamiento cognitivo
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Salud
dc.subject.classification
Ciencias de la Salud
dc.subject.classification
CIENCIAS MÉDICAS Y DE LA SALUD
dc.title
Validity and norms for young adults for the Aggie Figures Learning Test
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2025-05-14T12:37:28Z
dc.identifier.eissn
2327-9109
dc.journal.volume
8
dc.journal.pagination
1-7
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Bruno, Diana. Universidad Católica de Cuyo - Sede San Juan. Facultad de Filosofía y Humanidades. Instituto de Investigaciones en Psicología Básica y Aplicada; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Sánchez Rueda, Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Lopez, Eugenia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Pinasco, Clara. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Torralva, Teresa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Thomson, Alfredo Ernesto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Sierra Sanjurjo, Natalia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.description.fil
Fil: Roca, María. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Neurociencias Cognitivas y Traslacional; Argentina
dc.journal.title
Applied Neuropsychology: Adult
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23279095.2024.2354856
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/23279095.2024.2354856
Archivos asociados