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dc.contributor.author
Braicovich, Rodrigo Sebastián  
dc.date.available
2025-05-07T11:04:22Z  
dc.date.issued
2024-05  
dc.identifier.citation
Braicovich, Rodrigo Sebastián; Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness; Universidad de Salamanca; Artefactos; 13; 1; 5-2024; 117-138  
dc.identifier.issn
1989-3612  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/260534  
dc.description.abstract
The question of whether the sense of fairness constitutes an exclusively human trait has been answered mostly from two polar positions: the first one unambiguously affirms such exclusivity, thus denying the relevance of cognitive ethology to understand our evaluations of justice; the second one, on the contrary, postulates the existence of a (proto) sense of fairness in non-human animals, strongly related to ours, which would make cognitive ethology highly relevant to understand the mechanisms on which our evaluative practices are based. From a position of extreme caution in relation to the possibility of (eventually) offering concrete evidence in favor of innatist theses such as the one I will defend here, I will suggest that i) in line with the rupturist positions, it is possible to preserve the human exclusivity of the sense of justice, ii) in line with the continuist positions, the relevance of studies coming from cognitive ethology is guaranteed, insofar as (ex hypotesi) our evaluative practices often take as input innate psychological dispositions shared with other species. Finally, I will suggest that the concept of rationalization is central to determine in each case the possible articulation between innate dispositions and explicit justifications.  
dc.description.abstract
: La pregunta acerca de si el sentido de justicia constituye un rasgo exclusivamente humano ha sido respondida mayormente desde dos posiciones polares: la primera de ellas afirma sin ambages dicha exclusividad, negando con ello la relevancia de la etología cognitiva para comprender nuestras evaluaciones de justicia; la segunda, por el contrario, postula la existencia de un (proto) sentido de justicia en animales no humanos, fuertemente emparentado con el nuestro, lo cual volvería a la etología cognitiva sumamente relevante para comprender los mecanismos sobre los que se basan nuestras prácticas evaluativas. Desde una postura de extrema cautela en relación con la posibilidad de ofrecer (eventualmente) evidencia concreta en favor de tesis innatistas como la que defenderé aquí, sugeriré que i) en línea con las posturas rupturistas, es posible preservar la exclusividad humana del sentido de justicia, atendiendo al hecho de que nuestras prácticas evaluativas presuponen el uso de conceptos, y que ii) en línea con las posturas continuistas, la relevancia de los estudios provenientes de la etología cognitiva se halla garantizada, en la medida en que (ex hypotesi), nuestras prácticas evaluativas frecuentemente toma como input disposiciones psicológicas innatas compartidas con otras especies. Sugeriré, por último, que el concepto de racionalización es clave para determinar en cada caso la posible articulación entre disposiciones innatas y justificaciones explícitas.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Salamanca  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
FAIRNESS EVALUATIONS  
dc.subject
MORAL PSYCHOLOGY  
dc.subject
PHYLOGENESIS  
dc.subject
JUSTICE  
dc.subject.classification
Otras Filosofía, Étnica y Religión  
dc.subject.classification
Filosofía, Ética y Religión  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness  
dc.title
Intuiciones evolutivas y culturales. Comentarios fuertemente especulativos sobre los orígenes de nuestro sentido de justicia  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2025-04-30T14:18:06Z  
dc.journal.volume
13  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
117-138  
dc.journal.pais
España  
dc.description.fil
Fil: Braicovich, Rodrigo Sebastián. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades; Argentina  
dc.journal.title
Artefactos  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.usal.es/cinco/index.php/artefactos/article/view/31231  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.14201/art2024.31231