Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Seno, Vanesa Nancy

dc.contributor.author
Paris, Luis Alberto

dc.contributor.author
Gattei, Carolina Andrea

dc.date.available
2025-03-11T15:51:49Z
dc.date.issued
2024-12
dc.identifier.citation
Seno, Vanesa Nancy; Paris, Luis Alberto; Gattei, Carolina Andrea; Adquisición de formas temporales no homogéneas en niños de cinco años de distintos contextos socioeducativos; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 41; 2; 12-2024; 1-30
dc.identifier.issn
1668-7027
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/255951
dc.description.abstract
Este estudio investiga potenciales contrastes en el proceso de adquisición de la lengua materna en grupos de niños/as de cinco años de distintos contextos socioeducativos. En particular, se focaliza en la adquisición de formas temporales no homogéneas, esto es, aquellas que combinan una semántica verbal delimitada con un aspecto gramatical ilimitado o viceversa. Las formas no homogéneas son consideradas más complejas que las homogéneas ya que involucran la unificación de rasgos opuestos en un mismo ítem léxico. Al ser más complejas se presume que se adquieren más tarde que las formas homogéneas y que su dominio exige mayor proficiencia gramatical. Con el objetivo de testear si los niños de estos dos grupos socioeducativos muestran diferentes niveles de dominio de estas formas temporales, se diseñaron dos videos animados para realizar una prueba de producción narrativa. Se analizaron 72 narraciones en dos grupos de niños/as: uno de contexto vulnerable y el otro de contexto no vulnerable. Del análisis de las narraciones con relación al uso de formas temporales, se desprende que el grupo no vulnerable usa más formas temporales no homogéneas que el grupo vulnerable. En síntesis, el estudio muestra que el grupo no vulnerable usa una gramática más compleja que el vulnerable con relación a ciertas categorías del sistema temporal del español: mayor diversidad de usos de tiempos verbales y mayor cantidad de combinaciones no homogéneas.
dc.description.abstract
This study seeks to investigate potential contrasts in the language acquisition process in groups of five-year-old Spanish-native children from different socio-educational contexts. Particularly, the focus of this study is the acquisition of non-homogeneous temporal linguistic combinations, i.e., combinations of limited verbal semantics and unlimited grammatical aspect, or vice versa. Non-homogeneous combinations are considered more complex than homogeneous combinations; therefore, it makes sense that they are acquired later, as the child grows up, and that its proficiency requires more grammatical competence. Thirty-six boys and girls from the Gran Mendoza area, Argentina, took part in this study: 18 came from a vulnerable socio-educational context (marginal urban schools) and 18 came from a non-vulnerable context (urban schools). The children had to watch two one and a half minute videos specifically developed for this test. They showed cartoon characters that interacted with each other without talking. Each child watched each video twice and were requested to narrate each video by the researcher in individual interviews following always the same protocol. Narratives from each child were recorded and then literally transcribed. Seventy-two stories were analyzed following a protocol that started with the segmentation of the text in clauses. Then, It´s analyzed the main verb in each clause in terms of the following linguistic categories: lexical aspect, grammatical aspect, and the combinations. The data were analyzed using nonparametric tests. As for the dependent variables, the number of clauses for each story and the distribution of events were considered according to different independent variables: the lexical aspect, which consists of different classes of events (achievement, activity, accomplishment, states, semelfactive events); the grammatical aspect (perfective, imperfective, progressive); the ranking of temporal forms (present tense of indicative mode and subjunctive mode, simple past and present perfect, imperfect past, past perfect), the type of combination (homogeneous vs. non-homogeneous combination), and the socio-educational level of the participants (vulnerable vs. non-vulnerable context). For the analysis of the number of clauses used in each story, the Mann-Whitney-Wilcoxon Test was applied, since the samples did not comply with the assumption of necessary normality to carry out the test for independent samples. For the analysis of the distribution of classes, lexical aspect, type of grammatical aspect, and temporal variations in the ranking of temporal forms, depending on the socio-educational context, the Chi-squared test was used. Analysis of the stories showed that the non-vulnerable group used non-homogeneous temporal combinations to a greater extent when compared to the vulnerable group. In sum, the study shows that the non-vulnerable group used a more complex grammar than the vulnerable group in relation to some categories of the Spanish temporal system: greater ranking of temporal forms and higher number of non-homogeneous combinations.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
ADQUISICION
dc.subject
FORMAS TEMPORALES
dc.subject
ESPAÑOL
dc.subject.classification
Lingüística

dc.subject.classification
Lengua y Literatura

dc.subject.classification
HUMANIDADES

dc.title
Adquisición de formas temporales no homogéneas en niños de cinco años de distintos contextos socioeducativos
dc.title
Acquisition of non-homogeneous temporal forms in five year old children from different socio-educational contexts
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2025-03-06T10:49:06Z
dc.journal.volume
41
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
1-30
dc.journal.pais
Argentina

dc.journal.ciudad
Ciudad Autónoma de Buenos Aires
dc.description.fil
Fil: Seno, Vanesa Nancy. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Paris, Luis Alberto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Gattei, Carolina Andrea. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella. Escuela de Gobierno; Argentina
dc.journal.title
Interdisciplinaria
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.16888/interd.2024.41.2.6
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/Adquisición de formas temporales no homogéneas en niños de cinco años de distintos contextos socioeducativos
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9844221
Archivos asociados