Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Mareovich, Florencia

dc.contributor.author
Jauck, Daniela Eva

dc.contributor.author
Peralta, Olga Alicia

dc.date.available
2025-02-10T15:42:15Z
dc.date.issued
2023-04
dc.identifier.citation
Mareovich, Florencia; Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia; Análisis de las Intervenciones de Bebés de 9 Meses durante la Lectura Compartida; Universidad Nacional Autónoma de México; Acta de Investigación Psicológica; 13; 1; 4-2023; 89-103
dc.identifier.issn
2007-4832
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/253921
dc.description.abstract
La lectura compartida es frecuente en la infancia. Sin embargo, la participación de infantes menores de un año en esta actividad ha sido poco explorada. Este trabajo describe y analiza las intervenciones de bebés de 9 meses en la lectura conjunta materno-infantil en hogares argentinos. Transcribimos y analizamos filmaciones realizadas por 10 madres. Clasificamos las intervenciones en: acción responsiva o espontánea; vocalización responsiva o espontánea; acción responsiva + vocalización; acción espontánea + vocalización. Los bebés realizaron mayoritariamente acciones espontáneas (con o sin vocalizaciones). Luego, clasificamos las acciones (con o sin vocalizaciones) en: convencionales (pasar la página, señalar) o manipulativas (morder, sacudir los libros); otras no orientadas (tomar otro objeto, mirar fuera del escenario). Encontramos que las acciones fueron principalmente manipulativas. Finalmente, clasificamos las acciones en: inespecíficas (morder el libro, sacudirlo) u orientadas (intentar agarrar los objetos representados). Predominaron las acciones inespecíficas. Los hallazgos muestran bebés sensoriomotores en exploración. Sin embargo, algunas intervenciones revelaron también un incipiente desarrollo simbólico al usar los libros convencionalmente y reconocer las imágenes como objetos simbólicos. La lectura compartida es un escenario en el que se accede a diversos sistemas de representación (imágenes, números, letras), permitiendo desarrollar tempranamente un potencial simbólico en contextos sociales relevantes.
dc.description.abstract
Shared reading is a significant and frequent activity in early childhood. However, the interventions in this kind of activities by babies and infants under one-year have been little explored. The main objective of this work was to describe 9-month-old babies’ interventions in reading situations with their mothers at Argentinian homes. The focus of the analysis was babies’ actions during reading with their mothers. Ten mothers filmed shared reading sessions with their babies. Then we transcribed and analyzed babies’ interventions in three levels. First, we classified the interventions in: responsive action, spontaneous action, responsive vocalization, spontaneous vocalization, responsive action + vocalization, spontaneous action + vocalization. Isolated vocalizations were rare. The babies performed mostly spontaneous actions (with or without vocalizations). Responsive actions were less frequent (with or without vocalizations). Second, we classified babies’ actions (with or without vocalizations) in 1-conventional, like turn the page, point to the book, put the book in reading position, 2-manipulative, like bite, shake, put the book in the mouth, open and close the book, try to grab/suck/ touch objects represented in pictures, 3- other actions- actions not oriented to books, like shake another object present in the interaction or looking to some object or person outside the scene. We found that babies’ actions were mainly manipulative. Finally, we categorized manipulative actions in 1- unspecific actions, like bite, shake, put the book in the mouth, open and close the book, and 2- pictures-oriented ones, like try to grab, suck, touch objects present in pictures. Unspecific actions predominated. Findings show sensory motor babies in exploration. Nevertheless, the presence of conventional actions and picture-oriented actions are signs of an incipient symbolic development. That is, babies use books conventionally and recognize pictures as symbolic objects. In sum, shared reading is one of the richest scenarios for early symbolic development. In this context babies and children access to diverse representational systems (words, pictures, numbers, letters). This activity allows children to development their symbolic potential in relevant social contexts.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universidad Nacional Autónoma de México

dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Bebés
dc.subject
Lectura Compartida
dc.subject
Comprensión de Imágenes
dc.subject
Desarrollo simbólico
dc.subject
Acciones convencionales
dc.subject
Acciones manipulativas
dc.subject.classification
Otras Psicología

dc.subject.classification
Psicología

dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES

dc.title
Análisis de las Intervenciones de Bebés de 9 Meses durante la Lectura Compartida
dc.title
Analysis of the Interventions of 9 Month-old Babies during Shared Storybook Reading
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-11-21T12:54:15Z
dc.identifier.eissn
2007-4719
dc.journal.volume
13
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
89-103
dc.journal.pais
México

dc.journal.ciudad
Ciudad de México
dc.description.fil
Fil: Mareovich, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Psicología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Jauck, Daniela Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
dc.description.fil
Fil: Peralta, Olga Alicia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
dc.journal.title
Acta de Investigación Psicológica
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revista-psicologia.unam.mx/revista_aip/index.php/aip/article/view/484
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2023.1.484
Archivos asociados