Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Barreyro, Juan Pablo  
dc.contributor.author
Fumagalli, Julieta Carolina  
dc.contributor.author
Alvarez Drexler, Andrea  
dc.contributor.author
Calero, Alejandra Daniela  
dc.contributor.author
Formoso, Jesica  
dc.date.available
2025-01-27T12:41:36Z  
dc.date.issued
2024-11  
dc.identifier.citation
Barreyro, Juan Pablo; Fumagalli, Julieta Carolina; Alvarez Drexler, Andrea; Calero, Alejandra Daniela; Formoso, Jesica; Narrative listening comprehension in Spanish-speaking children of 3 to 6 years old and the role of working memory, vocabulary, and processing speed; Universidad de Córdoba; Psychology, Society & Education; 16; 3; 11-2024; 72-82  
dc.identifier.issn
1989-709X  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/253197  
dc.description.abstract
This study aimed to analyze the role of vocabulary knowledge, working memory, and processing speed in the listening comprehension of oral texts in 3- to 6-year-old Spanish-speaking children. A total of 165 children (55.76% girls; M = 4.64 years; SD = 1.07) participated in the study. Participants listened to three narrative texts and answered questions about their literal and inferential content, performed working memory tasks, a processing speed task, and a vocabulary test. ANOVA results revealed significant age-related differences across all tasks, with older children performing better than younger ones. Correlation analyses showed associations between comprehension, vocabulary, and working memory; the results suggest that these cognitive abilities are key contributors to oral narrative comprehension. The path analyses fulfilled indicated that the impact of age on comprehension is mediated by vocabulary and verbal working memory, while processing speed did not significantly influence comprehension. The results highlight the importance of supporting vocabulary development and working memory skills in early childhood education, as these are critical to enhancing comprehension abilities. In conclusion, the study demonstrates that individual differences in oral comprehension are primarily driven by vocabulary knowledge and working memory capacity, while processing speed plays a secondary role.  
dc.description.abstract
El objetivo de este estudio fue analizar el papel del conocimiento de vocabulario, la memoria operativa y la velocidad de procesamiento en la comprensión de textos orales en niños hispanohablantes de 3 a 6 años. Un total de 165 niños (55.76% niñas; M = 4.64 años; DT = 1.07) participaron en el estudio. Los participantes escucharon tres textos narrativos y respondieron a preguntas sobre su contenido literal e inferencial, realizaron tareas de memoria operativa, una tarea de velocidad de procesamiento y una prueba de vocabulario. Los análisis de varianza revelaron diferencias en función de la edad en todas las tareas, con mejores desempeños en los mayores. Los análisis de correlación mostraron asociaciones entre comprensión, vocabulario y memoria operativa, sugiriendo que estas capacidades cognitivas contribuyen a la comprensión de narraciones orales. Los análisis de senderos indicaron que el impacto de la edad en la comprensión está mediado por el vocabulario y la memoria operativa verbal, mientras que la velocidad de procesamiento no intervino significativamente en la comprensión. Los resultados destacan la importancia de apoyar el desarrollo del vocabulario y las habilidades de memoria operativa en la educación temprana, ya que son fundamentales para mejorar las habilidades de comprensión. En conclusión, el estudio revela que las diferencias individuales en la comprensión oral están principalmente ligadas al conocimiento del vocabulario y a la capacidad de la memoria operativa, mientras que la velocidad de procesamiento desempeña un papel secundario.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Córdoba  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Listening comprehension  
dc.subject
Child development  
dc.subject
Cognitive processes  
dc.subject
Vocabulary knowledge  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Narrative listening comprehension in Spanish-speaking children of 3 to 6 years old and the role of working memory, vocabulary, and processing speed  
dc.title
Comprensión de narraciones orales en niños hispanohablantes de 3 a 6 años y el rol de la memoria operativa, el vocabulario y la velocidad de procesamiento  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-12-26T12:27:23Z  
dc.identifier.eissn
2171-2085  
dc.journal.volume
16  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
72-82  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Córdoba  
dc.description.fil
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Fumagalli, Julieta Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Alvarez Drexler, Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Calero, Alejandra Daniela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Formoso, Jesica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina  
dc.journal.title
Psychology, Society & Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.uco.es/psye/article/view/17179  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.21071/pse.v16i3.17179