Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Injoque Ricle, Irene  
dc.contributor.author
Barreyro, Juan Pablo  
dc.contributor.author
Burin, Debora Ines  
dc.date.available
2025-01-20T13:26:57Z  
dc.date.issued
2012-08  
dc.identifier.citation
Injoque Ricle, Irene; Barreyro, Juan Pablo; Burin, Debora Ines; Working Memory Structure in Children: Comparing Different Models During Childhood; Universidad de Málaga; Escritos en Psicología; 5; 2; 8-2012; 27-38  
dc.identifier.issn
1989-3809  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/252949  
dc.description.abstract
Working Memory (WM) is an active memory system responsible for the temporary storage and concurrent processing of information. Different authors have considered WM as a complex but unitary system, whereas others have suggested that the system is multidimensional. In this line, the model developed by Baddeley and Hitch (1974) is one of the most well known; it proposes two modality-specific components-the phonological loop and the visuo-spatial sketchpad-and a supervisory executive system-the central executive. This paper contributes to the debate on WM structure by investigating three groups of children of different ages and assessing different models using confirmatory factor analysis. The Working Memory Assessment Battery Test (Alloway, 2007; Injoque-Ricle, Calero, Alloway & Burin, 2011) was administered to 180 monolingual Spanish-speaking children. The three age groups consisted of 6-, 8-, and 11-year-old children (n = 60 participants per group). The results suggest that the WM structure is not uniform across the different age groups tested, showing progressive differentiation and specialization during childhood. This structure would appear to form between the ages of 6 and 8 years and become more complex as adolescence is approached.  
dc.description.abstract
La Memoria Operativa (MO) es un sistema de memoria activa responsable del almacenamiento temporal y procesamiento concurrente de información. Diferentes autores han considerado a la MO como un sistema complejo pero unitario, otros sugieren una estructura más compleja. Uno de los modelos más aceptados es el de Baddeley y Hitch (1974) que propone dos componentes de modalidad específica, el Bucle Fonológico y la Agenda Viso-Espacial, y un sistema ejecutivo supervisor, el Ejecutivo Central. El objetivo de este trabajo es contribuir al debate de la estructura de la MO en tres grupos de edades de niños, evaluando diferentes modelos, a través de un análisis factorial confirmatorio. Se administró la Batería Automatizada de Memoria Operativa (Alloway, 2007; Injoque-Ricle, Calero, Alloway & Burin, 2011) a 180 niños de habla española, distribuidos en tres grupos de edades (60 sujetos cada uno) de 6, 8 y 11 años. Los resultados sugieren que la estructura de la MO no sería uniforme entre los grupos evaluados, mostrando una diferenciación y especialización a lo largo de la infancia. Entre los 6 y los 8 años comienza a observarse una estructura y se complejiza hacia la adolescencia.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Málaga  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/  
dc.subject
WORKING MEMORY  
dc.subject
CONFIRMATORY FACTOR ANALYSIS  
dc.subject
CHILDREN  
dc.subject
AWMA  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Working Memory Structure in Children: Comparing Different Models During Childhood  
dc.title
Estructura de la Memoria Operativa: Comparando diferentes modelos en la infancia  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2025-01-17T14:12:10Z  
dc.journal.volume
5  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
27-38  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Malaga  
dc.description.fil
Fil: Injoque Ricle, Irene. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Burin, Debora Ines. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina  
dc.journal.title
Escritos en Psicología  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092012000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=en  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2012.1904