Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Capítulo de Libro

Latin American Perspectives in the Study of Childhood and Adolescence Poverty Through the Lenses of Neural Sciences

Título del libro: Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations: A Latin American Perspective

Lipina, Sebastián JavierIcon ; Segretin, María SoledadIcon
Otros responsables: Vinicius Alves, Marcus; Ekuni, Roberta; Hermida, Maria JuliaIcon ; Valle Lisboa, Juan
Fecha de publicación: 2022
Editorial: Springer Nature Switzerland AG
ISBN: 978-3-031-06907-9
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Otras Psicología

Resumen

Neuroscientific research on childhood poverty provides evidence that contributes to advancing the understanding of how it impacts neural development. Such evidence has been used as a predictor of either adaptive behaviors and/or economic productivity during adult life or of the impossibility of such achievements due to assumptions of immutability of the long-term negative impacts of poverty on brain development. The latter type of statements need to be considered adequately in light of the available evidence, as they could lead to misconceptions and overgeneralizations. This chapter addresses two aspects that we consider essential for these aims: (1) a critical consideration of how the categories of childhood and development are being used in Latin America; and (2) a synthesis of the neuroscientific evidence from poverty studies at global level and its implications in the conceptualization of the categories of childhood and development in socioeconomic adverse circumstances for the Latin America region.
Palabras clave: POBREZA INFANTIL , DESARROLLO COGNITIVO , CONCEPCIONES DEL DESARROLLO , SISTEMAS RELACIONALES
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 541.4Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/252022
URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-06908-6_20
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-06908-6_20
Colecciones
Capítulos de libros(CEMIC-CONICET)
Capítulos de libros de CENTRO DE EDUCACION MEDICA E INVESTIGACIONES CLINICAS "NORBERTO QUIRNO"
Citación
Lipina, Sebastián Javier; Segretin, María Soledad; Latin American Perspectives in the Study of Childhood and Adolescence Poverty Through the Lenses of Neural Sciences; Springer Nature Switzerland AG; 2022; 349-363
Compartir
Altmétricas
 

Items relacionados

Mostrando titulos relacionados por título, autor y tema.

  • Capítulo de Libro The perfect hurricane in Latin America: school start time, chronotype, sleep, and academic performance during adolescence
    Título del libro: Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations: A Latin American Perspective
    Rodriguez Ferrante, Guadalupe ; Goldin, Andrea Paula ; Leone, Maria Juliana - Otros responsables: Vinicius Alves, Marcus Ekuni, Roberta Hermida, Maria Julia Valle Lisboa, Juan - (Springer, 2022)
  • Capítulo de Libro Consideration of Individual Differences in Cognitive Interventions for Children at Risk for Poverty
    Título del libro: Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations: A Latin American Perspective
    Fracchia, Carolina Soledad ; Giovannetti, Federico ; Pietto, Marcos Luis - Otros responsables: Vinicius Alves, Marcus Ekuni, Roberta Hermida, Maria Julia Valle Lisboa, Juan - (Springer Nature Switzerland AG, 2022)
Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES