Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Cesari, Adriana Belen  
dc.contributor.author
Chiappero, Julieta  
dc.contributor.author
Paulucci, Natalia Soledad  
dc.contributor.author
Yslas, Edith Inés  
dc.date.available
2025-01-03T13:31:53Z  
dc.date.issued
2024-08  
dc.identifier.citation
Cesari, Adriana Belen; Chiappero, Julieta; Paulucci, Natalia Soledad; Yslas, Edith Inés; Innovations in microbiological research education: A practical approach for investigating the effects of graphene oxide sheet nanomaterial on opportunistic pathogen viability; Taylor & Francis; Journal of Biological Education; 8-2024; 1-14  
dc.identifier.issn
0021-9266  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/251687  
dc.description.abstract
Practical work in the laboratory is a key aspect of the teaching-learning process in science because it allows students to acquire skills that are essential for carrying out experimental research. This is also a technique that provides meaningful learning. Microbiological control works with oxide graphene sheets (GO), which means a breakout of novelty in their formation courses to acquire a PhD degree. We designed this work to provide postgraduate students with microbiological, biochemical, technical, and interpretative tools for the analysis of the effect of GO on cell viability and membrane structure through an innovative laboratory in which the effect of nanomaterials on Pseudomonas aeruginosa was observed. In this way, the aim is to contribute to their postgraduate training, with quality information and techniques that students can appropriate, and then apply the to, or enrich, their research. At the end of this laboratory exercise, students will be able to interpret the consequences of GO on membrane damage and changes in membrane fatty acid composition. Innovative and authentic classroom research experiences are considered valuable building blocks for science at the university level, as well as for increasing student motivation, and linking research to teaching.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Taylor & Francis  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Innovations  
dc.subject
Nanomaterial  
dc.subject
Research education  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Innovations in microbiological research education: A practical approach for investigating the effects of graphene oxide sheet nanomaterial on opportunistic pathogen viability  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-09-04T11:58:54Z  
dc.journal.pagination
1-14  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Londres  
dc.description.fil
Fil: Cesari, Adriana Belen. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Chiappero, Julieta. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Paulucci, Natalia Soledad. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Yslas, Edith Inés. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Investigaciones en Tecnologías Energéticas y Materiales Avanzados. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Investigaciones en Tecnologías Energéticas y Materiales Avanzados; Argentina  
dc.journal.title
Journal of Biological Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00219266.2024.2386258  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1080/00219266.2024.2386258