Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Cesari, Adriana Belen

dc.contributor.author
Chiappero, Julieta

dc.contributor.author
Paulucci, Natalia Soledad

dc.contributor.author
Yslas, Edith Inés

dc.date.available
2025-01-03T13:31:53Z
dc.date.issued
2024-08
dc.identifier.citation
Cesari, Adriana Belen; Chiappero, Julieta; Paulucci, Natalia Soledad; Yslas, Edith Inés; Innovations in microbiological research education: A practical approach for investigating the effects of graphene oxide sheet nanomaterial on opportunistic pathogen viability; Taylor & Francis; Journal of Biological Education; 8-2024; 1-14
dc.identifier.issn
0021-9266
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/251687
dc.description.abstract
Practical work in the laboratory is a key aspect of the teaching-learning process in science because it allows students to acquire skills that are essential for carrying out experimental research. This is also a technique that provides meaningful learning. Microbiological control works with oxide graphene sheets (GO), which means a breakout of novelty in their formation courses to acquire a PhD degree. We designed this work to provide postgraduate students with microbiological, biochemical, technical, and interpretative tools for the analysis of the effect of GO on cell viability and membrane structure through an innovative laboratory in which the effect of nanomaterials on Pseudomonas aeruginosa was observed. In this way, the aim is to contribute to their postgraduate training, with quality information and techniques that students can appropriate, and then apply the to, or enrich, their research. At the end of this laboratory exercise, students will be able to interpret the consequences of GO on membrane damage and changes in membrane fatty acid composition. Innovative and authentic classroom research experiences are considered valuable building blocks for science at the university level, as well as for increasing student motivation, and linking research to teaching.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Taylor & Francis

dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Innovations
dc.subject
Nanomaterial
dc.subject
Research education
dc.subject.classification
Educación General

dc.subject.classification
Ciencias de la Educación

dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES

dc.title
Innovations in microbiological research education: A practical approach for investigating the effects of graphene oxide sheet nanomaterial on opportunistic pathogen viability
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-09-04T11:58:54Z
dc.journal.pagination
1-14
dc.journal.pais
Reino Unido

dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Cesari, Adriana Belen. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina
dc.description.fil
Fil: Chiappero, Julieta. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Paulucci, Natalia Soledad. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Biotecnología Ambiental y Salud; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina
dc.description.fil
Fil: Yslas, Edith Inés. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales; Argentina. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Exactas Fisicoquímicas y Naturales. Instituto de Investigaciones en Tecnologías Energéticas y Materiales Avanzados. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Investigaciones en Tecnologías Energéticas y Materiales Avanzados; Argentina
dc.journal.title
Journal of Biological Education

dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00219266.2024.2386258
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1080/00219266.2024.2386258
Archivos asociados