Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Godoy, Paulo  
dc.contributor.author
Benegas, Julio Ciro  
dc.contributor.author
Pandiella, Susana  
dc.contributor.author
Pérez de Landazábal, Ma. Carmen  
dc.contributor.author
Otero, José  
dc.date.available
2024-12-26T10:58:44Z  
dc.date.issued
2010  
dc.identifier.citation
Enseñanza tradicional vs enseñanza para el aprendizaje activo. Utilización de tutoriales para física introductoria en un curso de mecánica para ingeniería; Décimo Simposio de Investigación en Educación en Física; Posadas; Argentina; 2010; 36-47  
dc.identifier.isbn
978-950-579-172-9  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/251220  
dc.description.abstract
National and international studies show systematically the low performance of primary andsecondary students of Latin American countries concerning the practical knowledge of science andmathematics. Even though just a small fraction of those prospective students are able to access touniversity studies, only about 10-15%, finished those studies, obtaining an university diploma. Tocontribute to the study of this important and difficult problem of our universities, in thiscontribution we report on the application of the active learning teaching “Tutorials for IntroductoryPhysics”. A group comparison methodology was used to compare the conceptual learning of forceand motion obtained by this methodology and that obtained with the traditional instruction carriedout up to now. This conceptual knowledge was measured using the multiple choice test, given tothe students before (pre) and after (post) the instruction was implemented. The course whereTutorials was applied obtained satisfactory results with an intrinsic gain (g=0.56) that double thatobtained by the students in the control group (g=0.27). A linear correlation analysis show that thefinal performance depends on the group variable (methodology) with an important size effect of0.536 (p<0.001) while the incidence of the previous knowledge (pre test) was modest, with a sizeeffect of 0.319, (p=0.001).  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad Nacional de Misiones  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
APRENDIZAJE ACTIVO  
dc.subject
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS  
dc.subject
FÍSICA INTRODUCTORIA  
dc.subject
ENSEÑANZA CON TUTORIALES  
dc.subject.classification
Otras Ciencias Físicas  
dc.subject.classification
Ciencias Físicas  
dc.subject.classification
CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS  
dc.title
Enseñanza tradicional vs enseñanza para el aprendizaje activo. Utilización de tutoriales para física introductoria en un curso de mecánica para ingeniería  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.type
info:eu-repo/semantics/conferenceObject  
dc.type
info:ar-repo/semantics/documento de conferencia  
dc.date.updated
2024-10-29T11:02:07Z  
dc.journal.pagination
36-47  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.journal.ciudad
Posadas  
dc.description.fil
Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Filosofia, Humanidades y Artes. Instituto de Investigaciones En Educacion En Ciencias Experimentales;  
dc.description.fil
Fil: Benegas, Julio Ciro. Universidad de Alcalá. Facultad de Ciencias; España. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Pandiella, Susana. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Filosofia, Humanidades y Artes. Instituto de Investigaciones En Educacion En Ciencias Experimentales;  
dc.description.fil
Fil: Pérez de Landazábal, Ma. Carmen. Universidad de Alcalá; España  
dc.description.fil
Fil: Otero, José. Universidad de Alcalá; España  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/hdl/https://digital.csic.es/handle/10261/274912  
dc.conicet.rol
Autor  
dc.coverage
Nacional  
dc.type.subtype
Simposio  
dc.description.nombreEvento
Décimo Simposio de Investigación en Educación en Física  
dc.date.evento
2010-10-06  
dc.description.ciudadEvento
Posadas  
dc.description.paisEvento
Argentina  
dc.type.publicacion
Book  
dc.description.institucionOrganizadora
Universidad Nacional de Misiones  
dc.source.libro
Memorias del Décimo Simposio de Investigación en Educación en Física  
dc.date.eventoHasta
2010-10-08  
dc.type
Simposio