Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Vázquez, Stella Maris  
dc.contributor.author
Difabio, Hilda Emilia  
dc.date.available
2024-12-23T11:42:48Z  
dc.date.issued
2009-12  
dc.identifier.citation
Vázquez, Stella Maris; Difabio, Hilda Emilia; Academic achievement and formal thought in engineering students; Universidad de Almería; Electronic Journal of Research in Education Psychology; 7; 18; 12-2009; 653-672  
dc.identifier.issn
1696-2095  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/251052  
dc.description.abstract
Introduction: Research on university-level academic performance has significantly linked failure and dropping out to formal reasoning deficiency. We have not found any papers on formal thought in Argentine university students, in spite of the obvious shortcomings ob-served in the classrooms. Thus, the main objective of this paper was exploring the relation between formal operational thought level and academic performance in the 1styear of the en-gineering course.Method. The study was carried out on a sample of 709 first year engineering students from two cohorts of students attending one of four engineering courses during 2006 and 2007 at an Argentine university. Assessment was taken using Tobin and Capie’s (1981) Test of Logical Thinking (TOLT). Data about demographic characteristics and achievement test scores was also collected. Results: Significant relations were observed between formal thought level and student marks in entrance exams, in the partial algebra, calculus, physics and chemistry exams and in the final chemistry exam. Conclusion: This research may be useful as a guide for diagnosis and intervention design, since they point to probabilistic and correlational reasoning as the most difficult skills to de-velop. As the results tend to converge with those of research carried out in other countries, it seems also that the TOLT may be useful in transcultural exploration.  
dc.description.abstract
Introducción: La investigación acerca del desempeño en la Universidad relaciona el fracaso y la deserción con las deficiencias en el razonamiento formal. No hemos hallado trabajos sobre el tema, referidos a población argentina, a pesar de las limitaciones observadas en este aspecto. De allí que el objetivo principal de este trabajo sea la presentación de las relaciones halladas entre la operatividad formal y el nivel de desempeño académico en 1er. Año de Ingeniería. Método: El estudio se hizo con una muestra de 709 estudiantes que cursaban alguna de las cuatro especialidades de Ingeniería en una Universidad argentina. Se aplicó el test de pensamiento lógico-formal (TOLT) de Tobin y Capie. También se recogieron datos sobre características demográficas y rendimiento académico. Resultados: Se observaron relaciones estadísticamente significativas entre el nivel de pensamiento formal y las calificaciones en el examen de admisión, en los exámenes de Álgebra, Análisis Matemático, Física y Química Conclusión: Los resultados muestran que el razonamiento probabilístico y correlacional son los menos logrados por los estudiantes de 1er. Año. Los mismos fueron utilizados para el diagnóstico y el diseño de intervención en las actividades tutoriales de la Universidad. La convergencia de estos resultados con los de investigaciones en otros países, muestran que el TOLT puede ser un instrumento válido en la investigación transcultural.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Almería  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
Logical Thinking  
dc.subject
Academic achievement  
dc.subject
Engineering education  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Academic achievement and formal thought in engineering students  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-11-15T14:46:58Z  
dc.journal.volume
7  
dc.journal.number
18  
dc.journal.pagination
653-672  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Almería  
dc.description.fil
Fil: Vázquez, Stella Maris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Difabio, Hilda Emilia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Electronic Journal of Research in Education Psychology  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1325  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v7i18.1325